Pocta originální choreografce Aleně Skálové
Když se v roce 1967 objevila na pražské kulturní scéně Chorea Bohemica, byl to zjev, který neměl ve své době obdoby. A jak to u výjimečných zjevů bývá, neměl obdoby po mnoho let a teprve v posledních letech se dá hovořit o podobně významných zjevech. Zároveň však všechny tyto nové svým způsobem v mnohém navazují právě na Choreu Bohemicu a především její zakladatele, tedy hudebního skladatele a vedoucího kapely Musica Bohemica Jaroslava Krčka a choreografku Alenu Skálovou, která zemřela v loňském roce.
Všichni, kteří se k odkazu Aleny Skálové hlásí, se sešli 3. října v divadle ABC, aby vzdali posmrtný hold jedné z největších choreografek českého lidového tance, která také položila základy tomu, čemu se dnes říká Lidové taneční divadlo. V souboru Chorea Bohemica vycházela Skálová z folklóru, ale stylizovala jej na svou dobu netradičně do velkých tematicky uzavřených celků (Bláznův den, Pražské vigilie, Legendy atd.) a dostala z amatérských tanečníků výkony a především výraz více než profesionální. Jen nepřízeň doby znemožnila profesionalizaci souboru Chorea Bohemica. I její následovníci jsou však víceméně amatérskými sdruženími s profesionálními výkony. Ani tato doba nepřeje tomuto umění.
Na Poctě se sešly soubory Gaudeamus (soubor, který Skálová svými choreografiemi pozvedla na vysokou úroveň a on se jí odvděčil uspořádáním tohoto večera), Soubor písní a tanců Josefa Vycpálka (v němž má Chorea své kořeny a v němž působí Skálové pokračovatelka Daniela Stavělová), Taneční divadlo BUFO (v čele s jedním z následovníků Skálové Martinem Packem), Malá muzika Jiřího Pospíšila a Hradišťan. Celý večer příjemně plynul v duchu tanečně divadelního humoru i pohybové poezie. Byly zde k vidění jak zrekonstruované choreografie Aleny Skálové, tak právě nová díla choreografů, kteří z její práce více či méně vycházejí.
Gaudeamus předvedl Čertovskou suitu a několik čísel z pořadu Pocta Erbenovi, kde měli diváci možnost zhlédnout poslední choreografie Skálové s jejím jasně čitelným rukopisem netradičně stylizovaných pohybů a přesných point. V představeních Tanečního divadla BUFO pak bylo možno vidět několik čísel s typickým černým humorem a nečekanou a silnou pointou. Hradišťan pak zrekonstruoval část Skálové choreografie Byla vojna, byla a předvedl část svého celovečerního pořadu O slunovratu (dílo J. Pavlici a L. Košíkové).
Celý večer pak uvedl a zakončil dlouholetý spolupracovník Skálové a spoluzakladatel souboru Chorea Bohemica, a tím i Lidového tanečního divadla, Jaroslav Krček. A pokud váháte, jak vypadá dílo pokračovatelů Aleny Skálové či co to takové lidové taneční divadlo je, přijďte 6. či 7. 11. do Divadla U Hasičů na představení tanečního divadla BUFO a odejdete rozesmátí tak, jako odcházeli rozesmátí diváci Pocty Aleně Skálové.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.