Po stopách Františka Kupky: Od opočenské kolébky k abstraktním formám
Odkaz Františka Kupky: nejdražší český umělec v historii má vlastní sál v centre Pompidou
Slavný Beaubourg nebo také Národní muzeum moderního umění, pro většinu ale Centre Pompidou má ve svých sbírkách hned několik slavných Kupkových pláten i kreseb. Musíte vyjet do pátého patra a najít sál číslo třináct. Právě ten se věnuje výhradně dílu Františka Kupky. K vidění jsou i jeho dopisy a některé fotografie.
Jeho přínos uměleckému světu se ukazuje až v posledních letech. Markéta Theinhardt mě ale vrací nohama na zem: „Otázka je, co je úspěch. Zájem o Kupku probíhal vždy ve vlnách. Velké výstavy už proběhly v šedesátých letech v Praze, v roce 1975 v New Yorku nebo v roce 1988 v Paříži.”
Pionýr abstrakce
Markéta Theinhardt tak naráží i na poslední velkolepou výstavu Františka Kupky, kterou kurátorsky připravila společně s Brigitte Léal a Pierre Brullé v roce 2018 v pařížském Grand Palais. Právě tato výstava nesla podtitul Pionýr abstrakce a setkala se s velkolepým úspěchem. Kupka se tak opět stal na nějakou dobu superstar. „Pokud ale budeme mluvit o cenách jeho děl, tam jistě jeho sláva roste,“ dodává kunsthistorička.
Související
-
František Kupka: Maluji, ano, ale jen pojetí, chceš-li synthese, akordy a podobné
Po třiceti letech připravila Národní galerie Praha rozsáhlou retrospektivu díla Františka Kupky (1881–1957) představující všechny aspekty jeho tvorby.
-
Hilma af Klint. Průkopnice výtvarné abstrakce zůstávala v ústraní na vlastní přání
Hilma af Klint žila v letech 1862 až 1944. Přestože byla jednou z prvních, kdo využíval nefigurální styl malby, její jméno zůstávalo po desítky let veřejnosti neznámé.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.