Po stopách Františka Kupky: Od opočenské kolébky k abstraktním formám
Kupkovo venkovské období v Puteaux: zásadní malířské otázky a první nefigurativní obrazy
Možná chtěl uprchnout z Montmartru před pařížskou bohémou, když se František Kupka rozhodl přestěhovat na venkov. A nebyl sám kdo toužil po přírodě: v roce 1906 se odstěhoval do Puteaux s bratry Villonovými a Marcelem Duchampem. Na předměstí francouzské metropole se svými přáteli utvořili uměleckou skupinu. Nové prostředí bylo nejspíš pro Kupku i impulsem k nové inspiraci. A právě ta nakonec zásadně změnila jeho tvorbu.
Západní předměstí Paříže, to je hlavně La Défense. Oblast, která se začala měnit od sedmdesátých let dvacátého století a má být business centrem Paříže. Mrakodrapy, výškové budovy, železobeton, klimatizované kanceláře a studené světlo v nich.
Komunita umělců na břehu Seiny
Na La Défense je nalepená obec Puteaux. Starší domky, menší ulice. Je vidět, že tato „commune“ má historii o něco delší. Už před sto lety to bylo místo, které žilo.
Ovšem trochu jinak. Puteaux bylo známé místo u řeky Seiny s průmyslovým odvětvím. Právě sem se, řekněme, umělecká skupinka kolem Františka Kupky přestěhovala (tvořena hlavně jím samotným a bratry Villonovými).
Více prostoru a ateliér, menší shon než v centru Paříže, příroda kolem Seiny. Domek v Puteaux byl ideálním místem ke scházení a k filozofování.
Kupka se začal zajímat o vyjádření prostoru nebo pohybu, ale přitom na plátně. Vzorem mu byla socha.
Markéta Theinhardt
Uvažoval o nových formách zobrazení, malby, kresby a uměleckého ztvárněním i o hledání některých forem. Zajímal se i o elementární částice, jako je přímka nebo bod.
Související
-
František Kupka: Maluji, ano, ale jen pojetí, chceš-li synthese, akordy a podobné
Po třiceti letech připravila Národní galerie Praha rozsáhlou retrospektivu díla Františka Kupky (1881–1957) představující všechny aspekty jeho tvorby.
-
Hilma af Klint. Průkopnice výtvarné abstrakce zůstávala v ústraní na vlastní přání
Hilma af Klint žila v letech 1862 až 1944. Přestože byla jednou z prvních, kdo využíval nefigurální styl malby, její jméno zůstávalo po desítky let veřejnosti neznámé.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.