Piková trojka - outsider mezi erotickými thrillery

9. leden 2004

Erotický thriller Piková trojka je pozoruhodný hned z několika důvodů. Hlavní roli v něm hraje hvězda romantických komedií Meg Ryan, vychází z knižní předlohy stejnojmenného románu od Susanne Moore, natočila ho rovněž žena - Jane Campion (mj. také autorka Piána). Je to klasický kriminální příběh, nicméně ne vyprávěný z pohledu vyšetřovatele, ale ženy - učitelky tvůrčího psaní, kterou s detektivem Malloyem pojí vzájemná sexuální touha. Film je tedy ve všech aspektech - stylem vyprávění počínaje, uvažováním hlavní hrdinky o věcech konče - prodchnut "ženskostí", která umí být stejně tak přitažlivá jako protivná.

Frannie Avery (Meg Ryan) je představena jako do sebe uzavřená, osamocená a snivá učitelka tvůrčího psaní. Bloumá po ulicích Dolního Manhattanu, přepisuje si verše z plakátů "Poezie pro cestující" v dopravních prostředcích, je fascinována detaily z okolního běhu života, zažité dojmy sdílí výhradně se svou jedinou kamarádkou - milovanou, jinak také velmi promiskuitní, sestrou Pauline (Jennifer Jason Leigh). Když jednou zabloudí cestou na toaletu v podzemí nedalekého baru, zpozoruje cosi dosud neviděného. To nejenže pootevře vrátka jejím chátrajícím sexuálním představám, ale zaplete ji také do příběhu tajemného brutálního vraha blonďatých vrstevnic, který řádí poblíž jejího domova, tedy i do osudu vyšetřujícího detektiva Malloye (Mark Ruffalo).

Piková trojka

Na samotné kriminální zápletce není nic až tak zvláštního. Vyšetřování se nedaří, maniakální vrah řádí, napětí stoupá, konec přijde náhle a vyvrátí všechny divákovy domněnky. Téma je velmi podobné legendárnímu Bostonskému škrtičovi, abychom nemuseli chodit daleko, ČT nedávno odvysílala tematicky blízkou francouzskou kriminálku Místa zločinu. Pokud je na Pikové trojce něco zvláštního a neotřelého, tak je to jednak vypravěčský styl a pak pro kriminální žánr ne až tak typické všudypřítomné erotické chvění. V celém příběhu hrají stěžejní roli niterné pochody hlavní hrdinky. Ve jménu jejího zmatení, tápání po tom, co sama od sebe chce, posedlosti případem hledaného vraha a neodolatelné erotické touhy je pojata i forma vyprávění. Divák se bude, stejně jako Frannie, ve filmu ztrácet, bude mu scházet logika jednotlivých střihů, nebude rozumět hrdinčiným zvratům v jednání, nepochopí ani příčiny chování většiny ostatních postav, přesto jej na snímku bude přitahovat jeho atmosféra a tajemnost.

Piková trojka

Piková trojka sází na vyspělou schopnost divákovy empatie s chováním hlavní hrdinky. Pokud jí je schopen a nebude na příběh nasazovat zejména racionální kritéria, bude s velkou pravděpodobností filmem zasažen a příjemně zneklidněn. Milovníci kriminálních thrillerů možná odradí nijak výjimečná stavba zápletky i poměrně roztržité a nesoustředěné zpracování, ti, kdo by očekávali podobné erotické vyžití jako například v Základním instinktu, budou rovněž muset ubrat na představách. Co lze však s jistotou konstatovat, je zcela ojedinělý a novátorský styl Pikové trojky, který ji staví mimo většinu toho, co bylo v citovaných žánrech natočeno.

Piková trojka

Více o filmu od českého distributora

Piková trojka (In The Cut, USA, 2003) Hrají: Meg Ryan (Frannie), Mark Ruffalo (Malloy), Jennifer Jason Leigh (Pauline), Nick Damici (detektiv Rodriguez); Scénář: Jane Campion, Susanne Moore, Hudba: Hilmar Örn Hilmarsson; Kamera: Dion Beebe; Režie: Jane Campion; 118 minut, titulky

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.