Pí, tygr a oceán

21. říjen 2004

V nakladatelství Argo vychází letos próza kanadského autora Yanna Martela Pí a jeho život (2001). Autor s pečlivou snahou o dokumentární věrnost vypráví příběh šestnáctiletého indického chlapce, jehož rodina se náhle rozhodne odstěhovat se do Kanady. Během plavby Pacifikem se však loď potopí a na záchranném člunu se ocitá jen Pí s několika divokými zvířaty z otcovy zoo.

Pí je přezdívka hrdiny Piscina Molitora Patéla: "Rodiče mě pojmenovali podle koupaliště. Je to trochu zvláštní vzhledem k tomu, že vodu nikdy nijak zvlášť nemilovali. Jedním z prvních obchodních partnerů mého otce byl... Mámádží. Mámádží závodně plaval a byl přeborníkem celé jižní Indie... žádné koupaliště v Mámádžího očích nepředčilo Piscine Molitor. Byla to nejvzácnější perla Paříže, nejúžasnější vodní lázně celého civilizovaného světa ..." Pí zná dokonale všechny zvyky a vrtochy chráněnců rodinné zoo. Kromě zoologie jej přitahuje náboženství tak silně, že se stane vroucím stoupencem višnuismu, křesťanství i islámu zároveň: "...popošel jsem dál a prohlédl si vnitřní svatyni [kostela]. Spatřil jsem nějaký obraz. Je tohle murtí? Je tam něco s lidskou obětí. Křesťané si asi musí udobřovat nějakého rozzlobeného boha lidskou krví. Nějaké ženy omámeně zírají vzhůru a kolem hlav jim krouží tlustá vypasená batolata s maličkými křídly. A jakýsi charismatický pták. Kdo z nich je bůh? ..." Jádro příběhu se však odehrává na moři, kde stráví Pí několik měsíců pouze s tygrem Richardem Parkerem. Ostatní ztroskotaná zvířata vydrží jen několik dní. Je to boj o přežití, o teritorium na člunu, o stravu. Autor udržuje napětí až do poslední sté kapitoly, kde Pí vypráví vše úředníkům, kteří vyšetřují námořní katastrofu.

Obálka knihy

Kniha má několik rovin. Jak tematických (indické reálie, postřehy ze života zvířat, teologické úvahy), tak formálních. Autor se snaží o dokumentární důvěryhodnost. Svěřuje se, jak se o příběhu doslechl, mezi kapitoly vkládá své zážitky z několika setkání z Piscinem. Detailní, erudované, a tím pádem přesvědčivé postřehy vzbuzují ve čtenáři pocit autentičnosti, která se však v závěru hroutí. Vyšetřování a rekapitulace celé anabáze nutí čtenáře znovu vše promyslet a znovu knihu číst.

Skrytým, ale stále přítomným motivem je zpochybňování hranice mezi pravdou a fikcí a úvaha o smyslu pravdy a ceně poutavého příběhu. Piscine vypráví úředníkům dvě verze, ani pro jednu nejsou žádné důkazy. Čtenář sám si zpětně uvědomuje, že některé epizody jsou přinejmenším podezřelé.

Vyprávění osciluje mezi pohádkou, dobrodružným románem a až nesnesitelnou surovostí dokumentu: "...zmizela zlomená zebří noha. Hyena ji uhryzla a odtáhla si ji na záď. Přes rozervaný pahýl ochable visel cár kůže. Z nohy ještě kapala krev. Oběť nesla své utrpení trpělivě, bez okázalých protestů ..."

Román Yanna Martela sklidil již dvě prestižní literární ocenění a patří ke knihám, do kterých se člověk začte a nemůže se až do poslední stránky odtrhnout. Zároveň je z těch příběhů, na které se nezapomíná a které nutí čtenáře k zamyšlení.

autor: mat
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.