Petr Saidl, kytarista a pedagog: V kytarovém kvartetu jsou si všichni rovni

26. červenec 2016

S kytaristou a pedagogem Petrem Saidlem a stavitelem mistrovských kytar Petrem Matouškem jsme hudební ukázky vybírali mimojiné z desek, které Petr Saidl natočil coby spoluzakladatel a člen kytarového kvarteta Guitar4mation.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

„S tímto souborem působím už více než deset let, je to mezinárodní uskupení, kolegové žijí v Polsku a v Rakousku a tak je velký problém se pravidelně scházet a cvičit. Naše několikadenní soustředění jsou proto velmi intenzivní a tento zápřah je vždy třeba vyvážit sportovním odreagováním.“

Což nám ve vysílání potvrdili oba pánové. Petr Saidl je vášnivým cyklistou, Petr Matoušek létá na motorovém paraglidu. Především jsme ale mluvili o jejich profesním působení a oborech, které jsou úzce provázané.

Kytarář Petr Matoušek považuje spolupráci s interprety za zcela samozřejmou složku své práce: „Nový nástroj stavím vždy s ohledem na konkrétního interpreta. Když ponechám stranou barvu a druh dřeva, na první pohled mohou vypadat všechny stejně, ale existuje řada detailů, které se nástroj od nástroje mohou lišit. Jde třeba o menzuru, hmatník a také o charakter a tloušťku spodní desky. Někteří kytaristé mají rádi, když jim nástroj příjemně rezonuje do bříška.“

Kytarista a vedoucí kytarového oddělení na Pardubické konzervatoři Petr Saidl nás také nechal nahlédnout do umění souhry kytary s jinými sólovými nástroji: „Zdaleka nejideálnější jsou housle. Výborně se mi v tomto ohledu spolupracuje s Bohuslavem Matouškem, který coby sólista hrál pod takovými dirigenty jako Celibidache, Masur nebo Bernstein a ve sféře komorní hry je mimořádně empatickým a vstřícným partnerem. Hraje-li ovšem kytarista v duu s violou, musí se dát pozor, aby si nástroje takříkajíc nelezly do zelí, protože témbrem se sobě velmi blíží a mohly by se v určitých pasážích překrývat.“

Mluvili jsme i o nových materiálech, kterých Petr Matoušek při výrobě mistrovských nástrojů používá: „Takzvaný Nomex byl vyvinut původně v Americe pro kosmický průmysl. My z něj stavíme svrchní desku nástroje a docilujeme tak hutnější zvuk a zároveň o přibližně 30 procent nižší hmotnost; a to už je rozdíl, který hráč na kytaru výrazně pocítí. Uhlíkových vláken se pak používá pro zpevnění a zlehčení nových nástrojů.“

Pokud jde o působení Petra Saidla v kytarovém kvartetu Guitar4mation, dověděli jsme se i to, že se příliš nepodobá kvartetu smyčcovému, kde je působnost a exponovanost jednotlivých hráčů diferencována: „V uskupení čtyř kytar nemá nikdo navrch a nikdo nehraje příslovečné druhé housle! Už při aranžování skladeb dbáme na to, aby se ve virtuózních pasážích uplatnili všichni hráči. Naše kytarové kvarteto je velmi demokratické.“

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Spustit audio