Petr Fischer: Nakupování v permanentní krizi

3. prosinec 2022

To, že Česko je v ekonomické krizi, ví dnes každé malé dítě. Étos špatných časů nelze v médiích přeslechnout. Je to tak mimořádně emocionální záležitost, že ji média prostě nemohou pustit, přičemž více než kdykoliv jinde platí, že krize je fenomén sebe-potvrzující. Jinak řečeno: když budeme chtít, aby krize byla, bude, i kdyby realita byla jiná.

Člověka taková úvaha samozřejmě napadne nejvíce ve chvílích, kdy vidí obchody přeplněné lidmi, kteří nakupují, jako by se nechumelilo, a ono se opravdu, nejen fyzicky, ale i obrazně, nechumelí.

Čtěte také

Jak jinak si vysvětlit obrovské skoky tržeb během Černého pátku, který česká konzumní duše převzala z Ameriky se stejnou samozřejmou snadností jako stavění bazénů na každé zahradě nebo budování obrovských nákupních mallů na okrajích měst. Jako bychom tyto masové konzumní instinkty měli dávno ve svém společenském DNA, přestože své společnosti pořád říkáme postkomunistická.

Letošní Vánoce možná budou o trochu horší než ty loňské, ale krizové rozhodně nebudou, Češi nakupují navzdory deklarované krizi, a to minimálně od chvíle, kdy vláda oznámila zastropování cen energií. Jako by z lidu obecného v tu chvíli spadla ta největší starost a začal se zase radostně věnovat své nejoblíbenější činnosti – nakupování.

Čtěte také

Opět rostou tržby v e-shopech, které od počátku roku až do léta padaly, rostou nákupy služeb, Černý pátek a další slevové akce zvyšují tržby v běžných obchodech. A to advent teprve začal a hlavní nákupní nápor ještě přijde.

Relativní záležitost

Krize je tak v naprosté většině českých domácností velmi relativní záležitostí. Tak jako se řada Čechů v průzkumech cítí být chudá, přestože vlastní nemovitost a několik aut, vidí mnoho lidí krizi už jenom v tom, že se musí při nákupu omezovat a přemýšlet, co je potřeba a co ne, případně že pod stromečkem bude letos mít každý jen pět dárků, ne jako loni osm.

Možná to ale tak zlé nebude, protože vánoční nákupy zatím zachraňují horší sezónu. Své krásně spotřební Vánoce si Česko vzít nenechá.

Čtěte také

Podobně masivně se nakupuje i ve Spojených státech a v jiných zemích, jako by Vánoce byly na dlouho poslední fiestou před horšími časy, které snad už opravdu, tedy ne že by to někdo chtěl, přijdou.

Všechny odhady vývoje ekonomiky – ČNB, Ministerstvo financí, MMF, ekonomičtí analytici – to říkají jasně, příští rok ekonomika poklesne, jen se úplně neví, zda o procento nebo dvě a zda to bude trvat půl roku nebo rok celý. Takže jako vždy – uvidíme.

Petr Fischer

Nákupní horečka letošních Vánoc trochu dorovná ztracené zisky v první polovině roku, hlavně ale připomíná, že ekonomická krize je zatím jen virtuální. O to víc je na místě všímat si těch, kteří na tom skutečně dobře nejsou, aby přes hezké a stále bohaté Vánoce většiny českých domácností nevznikl dojem, že se v médiích přehání a situace není tak zlá, jak to vypadá.

Zdá se totiž, že krize je dnes permanentní stav, opravdu přichází ale jen tam, kam ji pustíme. V sobě i v reálném světě. 

Autor je komentátor časopisu Euro

autor: Petr Fischer
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.