Pětasedmdesáté kolo Oscarů

24. březen 2003

Další rok a další rozhodnutí o nejlepších filmech podle americké filmové akademie. Nakolik se shoduje s hodnocením malého velkého návštěvníka českých kin se nedá posoudit, protože většina filmů u nás ještě neběžela. Každopádně aspoň víme, na co se jít za pár měsíců podívat.

Ve stínu války, ve strachu z teroristického útoku a s tiše šeptanou možností odkladu se nakonec červený koberec v Los Angeles rozvinul a propochodavala po něm plejáda herců a hereček. Překvapivé nominace nenechaly nikoho na pochybách - akademici letos půjdou po kvalitní filmařině, ne po bombastických snímcích, jako Hvězdné války nebo Pán prstenů, Harry Potter, Minority Report či Spider-Man. Pán prstenů nakonec zvítězil v kategoriích nejlepších zvukových a obrazových efektů, ale tím sláva globálně protežovaného snímku skončila, alespoň v Los Angeles. Někdy se nevyplatí moc kokrhat, když se slepice snadno zhnusí a dají přednost kohoutovi, který nevypadá jako čtyřmetrová ostře červená příšera chrlící oheň. Hlavní cenu proto obdržel muzikál Chicago umístěný do padesátých let minulého století. Napínavý děj s dvěma ženskými antihrdinkami (René Zellwegerová a Catherine Zeta Jonesová), které se snaží dostat z vězení za pomocí šaramantního, ale úplatného právníka (Richard Gere), dohromady narejžoval šest cen z třinácti nominací. Svižná choreografie a aktuálnější satirické podhoubí než u Luhrmanova oscarově zhrzeného Moulin Rouge, zajistilo Oscara Zeta Jonesové pro nejlepší herečku ve vedlejší roli, dále cenu za nejlepší zvuk, nejlepší střih, nejlepší kostýmy a nejlepší výpravu.

Chicago

Když Halle Berryová vyhlásila nejlepší mužský part, vystoupil na pódium bez většího překvapení Adrien Brody aneb Pianista režiséra Polanskiho. Jak známo, Polanskiho nemá jurisdikce Spojených států ráda, proto zlatou sošku za nejlepší režii přebral v zastoupení. Drama The Hours (Hodiny) popisuje extravagantní spisovatelku Virginii Woolfovou a její vliv na dva ženské životy v budoucnosti. Woolfovou, šedou myšku plnou smrtící energie, neuvěřitelným způsobem podala Nicole Kidmanová a dvě budoucí ženy odehrály Julianne Mooreová a Meryl Streepová. Ač se to zdá nemožné, trumfla Kidmanová Zellwegerovou a odnesla si Oscara za nejlepší ženskou hlavní roli. Podobně znemožnil Chris Cooper zpěvavě-tanečního Richarda Geereho a Christophera Walkena z Chyť mě, když to dokážeš, když na pódiu převzal sošku za nejlepšího herce ve vedlejší roli (film Adaptation).

Roman Polanski diriguje Pianistu

V Čechách oblíbený Pedro Almodóvar zazářil i přes nevoli španělské filmařské obce. Oscara za nejlepší původní scénář získal za drama Mluv s ní. A nejlepší převzatý scénář má podle akademiků Pianista.

Originalita japonských animovaných kusů ovlivnila rozhodnutí pro ocenění Cesty do fantazie (Spirited Away/Sen to Chihiro no kamikakushi) japonského režiséra Hayao Miyazakiho, známého Princeznou Mononoke. Malá holčička Chihiro se vydává na pouť do království bestií, které mění lidi na zvířata, jak se stalo Chihiriným rodičům. Exotickým zůstává i nejlepší neanglicky mluvený film, kterým se stal německý Nirgendwo in Afrika o německé židovské rodině, která kvůli nacistům emigruje do Keni a snaží se začít nový život.

Sen to Chihiro no kamikakush

Přejděme k techničtějším cenám. Oscara in memoriam získal za nejlepší kameru Conrad W. Hall, zesnulý kameraman Road to Perdition, kde vytvořil nezapomenutelnou noirovou atmosféru. Elliot Goldenthal získal svého prvního Oscara za hudbu k filmu Frida o umělkyni Fridě Kahlové, kterou ztvárnila Salma Hayeková. Frida byla zároveň oceněna za nejlepší make-up. Blábolivý Eminemův pokus 8 Mile pak obsahuje nejlepší píseň (a Chicago je vzduch?!).

Zvláštní zmínku si samozřejmě zaslouží Michael Moore a jeho protiválečné vystoupení při přebírání Oscara za nejlepší dokument, Bowling for Columbine. Moore napadl prezidenta Spojených států, vyčetl mu existenci, mentalitu a válečnou snahu a zakončil svůj proslov téměř arnoldovským "váš čas končí." Ocenění za nejlepší krátký dokument získal půlhodinový Twin Towers o bratrech, policistovi a hasičovi, heroicky figurujících při 11. září.

Michael Moore dobývá svět

Milovníci filmů a dobrých příběhů mohou být letos spokojeni. Teď je zapotřebí počkat, až se filmy dostanou i do českých kin, aby diváci pochopili, proč získaly ty americké Oscary. Na závěr si ještě udělejme rekapitulaci.

Oscar 2003

Nejlepší film: Chicago

Nejlepší herec v hlavní roli: Adrien Brody (Pianista)

Nejlepší herečka v hlavní roli: Nicole Kidmanová (The Hours)

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Chris Cooper (Adaptation)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Catherine Zeta-Jonesová (Chicago)

Nejlepší režie: Roman Polanski (Pianista)

Nejlepší scénář: Pedro Almodóvar (Mluv s ní)

Nejlepší adaptovaný scénář: Ronald Harwood (Pianista)

Nejlepší animovaný film: Sen to Chihiro no kamikakushi (Hayao Miyazaki)

Nejlepší neanglicky mluvený film: Nirgendwo in Afrika (Německo)

Nejlepší kamera: Conrad L. Hall (Road to Perdition)

Nejlepší výprava: John Myhre, Gordon Sim (Chicago)

Nejlepší kostýmy: Colleen Atwood (Chicago)

Nejlepší střih: Martin Walsh (Chicago)

Nejlepší zvuk: David Lee, Michael Minkler, Dominic Tavella (Chicago)

Nejlepší hudba: Elliot Goldenthal (Frida)

Nejlepší píseň: Eminem, Bass, Jeff, Luis Resto (Lose Yourself ve filmu 8 Mile)

Nejlepší make-up: Beatrice De Alba, John E. Jackson (Frida)

Nejlepší zvukové efekty: Ethan Van der Ryn, Mike Hopkins (Pán prstenů: Dvě věže)

Nejlepší vizuální efekty: Jim Rygiel, Joe Letteri, Randall William Cook, Alex Funke (Pán prstenů: Dvě věže)

Nejlepší dokument: Michael Moore, Michael Donovan (Bowling for Columbine)

Nejlepší krátký dokument: Bill Guttentag, Robert David Port (Twin Towers)

Nejlepší krátký animovaný film: Eric Armstrong (The Chubbchubbs)

Nejlepší krátký film: Martin Strange-Hansen, Mie Andreasen (Der er en yndig mand)

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

moderátor Jan Pokorný

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.