Pavilon pohotovosti a heliport Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Jak vypadá pracovní prostředí zdravotníků?
Koncem tisíciletí vypsala nemocnice urbanistickou soutěž, ve které s koncepcí funkčního monobloku zvítězili pražští architekti Jan Topinka a Michal Juha. Nemocniční specialisté díky tomu v Hradci Králové realizovali v letech 1999–2000 pozoruhodný soubor sestávající z pavilonu interních oborů, výukového centra lékařské fakulty a pohotovosti s heliportem.
Architektonické řešení, hmotové uspořádání či orientace pavilonu propojeného se sousedními pracovišti, reflektuje důležitost objektu pro „akutní záchranu lidských životů“. Vše je tu proto logicky podřízeno jeho funkci. Přesto ale pavilon není, byť ho prošpikovali medicínskými technologiemi dneška, sofistikovaným strojem na léčení, nýbrž přátelskou budovou s citlivě komponovanými barevnými interiéry. Snaha potlačit takto na psychiku negativně působící nemocniční prostředí patří mezi typické rysy architektů ze studia DOMY. Stejně navrhovali interiéry sousední interny, s jejímž parterem s obchody a restaurací je pavilon pohotovosti spojen. Architekti tak postupovali i v případě oční kliniky ústecké Masarykovy nemocnice.
V Hradci Králové šli ovšem dál a budovu s funkcionalisticky zaoblenými rohy, vybavili heliportem. Ten však nepředstavuje jen pouhou přistávací plochu, nýbrž zřetelný orientační bod ve tvaru pastelově barevného květu, který je v mnoha podobách přítomen v celé budově. K její příjemné atmosféře jistě přispívá i zvolený mobiliář, především repliky proslulých židlí od Vernera Pantona.
Na této práci je dobré vyzdvihnout několik bodů. Především logický a srozumitelný orientační systém, který není v našich nemocnicích samozřejmý. V pavilonu ho architekti řešili obdobně, jako u sousední interny. Oběma pracovištím přiřadili piktogramy (dvojici kroužků interně a květy pohotovosti) a každé poschodí barevně odlišili, přičemž cestu k heliportu vyznačili barevnou linkou v podlaze. Díky tomuto systému se tým záchranářů efektivně i bez hlubších znalostí budovy, dostane spolehlivě na své místo.
A pak také ono barevně hravé prostředí. Architekti z ateliéru DOMY si zkrátka dobře uvědomují, že dobrá psychická kondice pacienta je nezbytná pro uzdravení. Stejně tak dobře si uvědomují, že má-li budova s tak složitým provozem fungovat, musí být navržena ve spolupráci s lidmi, kteří budou pracovat.
Související
-
Hospodářská krize překazila regulační plán města Hradce Králové vypracovaný Josefem Gočárem
Volný prostor na dnešním Náměstí 5. května byl vyhrazen novostavbě divadla. Prostor byl později přeměněn na park, který uzavřely roku 1932 impozantní etážové garáže.
-
Těžištěm tvorby Václava Aulického jsou telekomunikační budovy 70. let v Hradci Králové a v Praze
Václav Aulický je známým architektem hlavně díky žižkovské televizní věži a dnes už neexistujícímu Transgasu. Telefonní ústředny pro něj však představovaly lákavé téma.
-
Moderní Okresní dům architekta Jana Kotěry v Hradci Králové slaví letos 120. jubileum
Okresní dům v Hradci Králové se řadí mezi první významná díla architekta Jana Kotěry, který se narodil před 150 lety. Jde o počátky moderního stavitelství na našem území.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.