Pavel Drábek, Ondřej Kyas: Everyman čili Kdokoli

31. červenec 2018

Jiří Vyorálek, Petr Jeništa, Miloslav Maršálek a další v hudebně dramatické rozhlasové hře podle stejnojmenné středověké morality. Poslouchejte on-line do 6. srpna 2018.

Na počátku vzniku hudebně dramatické rozhlasové hry Everyman čili Kdokoli stál nápad přebásnit filologický překlad středověkého textu, jehož česká verze byla zveřejněna v roce 1998. Jeho překladatel – anglista a teatrolog Pavel Drábek – se v průběhu let etabloval také jako libretista, a tak není divu, že místo „pouhého“ přebásnění středověké morality napsal, Everymanem inspirovanou, stejnojmennou původní hru. Výrazný autorský podíl na ní má Drábkův dlouhodobý spolupracovník, hudební skladatel Ondřej Kyas.

Anglické veršované drama Everyman je pravděpodobně nejznámější pozdně středověkou moralitou, popisující poslední den „kteréhokoliv člověka“ před smrtí. Spor personifikovaných postav, nazvaných Kdokoli a Smrt, je zamyšlením nad konečností lidského bytí, díky němuž člověk přehodnocuje svůj život. Everyman není hrou o umírání, jak by se mohlo zprvu zdát. Smrtí se zde rozumí opuštění od světského způsobu života. Kterýkoli člověk umírá pro tento zhýralý svět, aby nalezl začátek života jiného. Pouť Kohokoliv vyústí v mystickou duševní očistu.

Téma poutníka, konfrontovaného s Bohatstvím, Krásou, Přátelstvím, Dobrými skutky aj., se díky Everymanovi dostalo v průběhu následujících staletí do různých jazykových prostředí a literárních děl. V českém kulturním kontextu existuje např. písňová variace ze 16. století nazvaná Byl jest jeden člověk jménem kdožkolivěk.

Rozhlasová podoba tématu, zpracovaná Pavlem Drábkem a Ondřejem Kyasem, se odklání od dobových konvencí středověkého textu, aniž by násilně aktualizovala situace a zastavení na pouti titulní postavy. Tep současného životního běhu a mnohdy zmatené směřování „kteréhokoli dnešního člověka“ je z ní patrný díky jazyku, hudbě, písním až šansonového charakteru a interpretaci myšlenkového obsahu díla.

03697640.jpeg

Přestože se Pavel Drábek (1974) a Ondřej Kyas (1979) seznámili na počátku devadesátých let v alternativní bigbeatové kapele Baron Obkrokin, jejich tvůrčí vývoj směřoval v průběhu let k opernímu žánru. V roce 2003 společně založili Ensemble Opera Diversa, ve kterém působí zejména jako autorská dvojice, zaměřující se na původní operní tvorbu. Ve spolupráci libretisty a hudebního skladatele vznikly pro zmíněný soubor profesionálních hudebníků a zpěváků celovečerní opery – Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie (2007), Společná smrt milenců v Šinagawě (2009), Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (2010), Ponava (2013), Čaroděj a jeho sluha (2016) a desítky minioper např. Rýbrcoulova tůň, Mluvící dobytek aneb Tajemné kosti, Loupežnická nevěsta, Muž a žena v loďce. Jejich prvním hudebně-dramatickým dílem, které není primárně operní, je rozhlasový Everyman čili Kdokoli. V roce 2016 pro Český rozhlas napsali další hudebně dramatickou hru Nissenův korál.

Osoby a obsazení: Everyman čili Kdokoli (Jiří Vyorálek), Smrt (Petr Jeništa), Bůh (Miloslav Maršálek), Člověk (Miroslav Černý), Přítelkyně + Duše (Tereza Richtrová), Mysl + Moře (Kateřina Liďáková)

Dramaturgie: Hana Hložková
Zvukový mistr: Lukáš Dolejší
Režie: Hana Mikolášková

Natočeno v Českém rozhlase Brno v roce 2012.

autor: Hana Hložková
Spustit audio

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?