Padouch, nebo hrdina? Předobraz Smetanova Dalibora našel režisér Pountney v bojovníkovi za Severní Irsko
„Když jsem začal přemýšlet o této inscenaci, zaměřil jsem se na myšlenku, že může existovat postava, která může být pro velkou spoustu lidí bojovníkem za svobodu nebo hrdinou, mnoho dalších lidí ho ale může vnímat jako teroristu. Mým takovým osobním modelem pro Dalibora byl mladý bojovník za svobodu Severního Irska jménem Bobby Sands. Byl to hrdina svým způsobem romantický, jehož život skončil tragicky. Zemřel v Belfastu v roce 1981 v důsledku protestní hladovky. A řekl bych, že postava krále Vladislava v této opeře je také navýsost politická. Je to někdo, kdo v prvním dějství na oko připraví soudní proces a zmanipuluje postavu Milady, aby přednesla neobjektivní svědectví. A je pro mne samotného překvapením, že Dalibor je vlastně jednou z nejvíce politických oper, které jsem kdy inscenoval,“ říká režisér David Pountney.
Scénu návrh Robert Innes Hopkins, kostýmy Marie-Jeanne Lecca. S těmito výtvarníky Poutney pracuje pravidelně. I po vizuální stránce v sobě nový brněnský Dalibor ponese určité prvky aktualizace… „Scéna soudní síně v první dějství je vlastně velmi realistická, vypadá jako současná soudní síň. A stejně tomu tak je i ve scéně ve vězení, ta je také pojata realisticky, jsou tam mříže a místnost pro žalářníka Beneše. Když se dostáváme do Daliborovy cely, tak z orchestru zní sólové nástroje – housle, violoncello a harfa. A to vše naznačuje ústřední pozici hudby v Daliborově životě. A existuje také jakési vizuální spojení mezi strunami hudebního nástroje a mřížemi,“ říká Robert Innes Hopkins.
Dirigentem nové inscenace Smetanova Dalibora je brněnský rodák, Tomáš Hanus. Ten je v současné době hudebním ředitelem Velšské národní opery, se kterou Národní divadlo Brno novou inscenaci Smetanova Dalibora koprodukčně připravilo. Na samotném konci rytíř Dalibor umírá – a to s posledními takty opery. A to není podle Tomáše Hanuse původní Smetanova myšlenka, ale snaha vyjít vstříc dobové kritice. Opera Dalibor, má celkem tři dějství. Zpravidla bývají odděleny dvěma přestávkami. V Brně se ale rozhodli jinak.
V titulní roli Dalibora vystoupí tenorista Peter Berger. V dalších rolích se představí maďarská sopranistka Csilla Boros jako Milada, polský basbarytonista Tomasz Knieczny jako král Vladislav, Jana Šrejma Kačírková jako Jitka nebo David Szendiuch, který vytvoří žalářníka Beneše.
Poslechněte si celou reportáž Daniela Jägera.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Jan Štifter: Světlo z Pauliny. Příběh o ztrátě domova a vykořenění
-
Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad. Jak zachránit beznadějně zadlužené panství?
-
Filip Topol: Mně 13. Raná autobiografická próza frontmana Psích vojáků
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.