Padouch nebo hrdina? Předobraz Smetanova Dalibora našel režisér Pountney v bojovníkovi za Severní Irsko

2. únor 2024

Romantická operní tragédie z roku 1868 přináší stále aktuální témata a zároveň otevírá otázky, na které nelze snadno odpovědět. Byl středověký rytíř Dalibor, který se naučil ve vězení hrát na housle, padouch nebo hrdina? Proslulý britský režisér David Pountney, vášnivý propagátor české opery, dnes v Brně představí divákům současný pohled na Daliborův příběh…

„Když jsem začal přemýšlet o této inscenaci, zaměřil jsem se na myšlenku, že může existovat postava, která může být pro velkou spoustu lidí bojovníkem za svobodu nebo hrdinou, mnoho dalších lidí ho ale může vnímat jako teroristu. Mým takovým osobním modelem pro Dalibora byl mladý bojovník za svobodu Severního Irska jménem Bobby Sands. Byl to hrdina svým způsobem romantický, jehož život skončil tragicky. Zemřel v Belfastu v roce 1981 v důsledku protestní hladovky. A řekl bych, že postava krále Vladislava v této opeře je také navýsost politická. Je to někdo, kdo v prvním dějství na oko připraví soudní proces a zmanipuluje postavu Milady, aby přednesla neobjektivní svědectví. A je pro mne samotného překvapením, že Dalibor je vlastně jednou z nejvíce politických oper, které jsem kdy inscenoval,“ říká režisér David Pountney.

Peter Berger – Dalibor

Scénu návrh Robert Innes Hopkins, kostýmy Marie-Jeanne Lecca. S těmito výtvarníky Poutney pracuje pravidelně. I po vizuální stránce v sobě nový brněnský Dalibor ponese určité prvky aktualizace… „Scéna soudní síně v první dějství je vlastně velmi realistická, vypadá jako současná soudní síň. A stejně tomu tak je i ve scéně ve vězení, ta je také pojata realisticky, jsou tam mříže a místnost pro žalářníka Beneše. Když se dostáváme do Daliborovy cely, tak z orchestru zní sólové nástroje – housle, violoncello a harfa. A to vše naznačuje ústřední pozici hudby v Daliborově životě. A existuje také jakési vizuální spojení mezi strunami hudebního nástroje a mřížemi,“ říká Robert Innes Hopkins.

Jana Šrejma Kačírková – Jitka

Dirigentem nové inscenace Smetanova Dalibora je brněnský rodák, Tomáš Hanus. Ten je v současné době hudebním ředitelem Velšské národní opery, se kterou Národní divadlo Brno novou inscenaci Smetanova Dalibora koprodukčně připravilo. Na samotném konci rytíř Dalibor umírá – a to s posledními takty opery. A to není podle Tomáše Hanuse původní Smetanova myšlenka, ale snaha vyjít vstříc dobové kritice. Opera Dalibor, má celkem tři dějství. Zpravidla bývají odděleny dvěma přestávkami. V Brně se ale rozhodli jinak.

Csilla Boross – Milada, David Szendiuch – Beneš, žalářník

V titulní roli Dalibora vystoupí tenorista Peter Berger. V dalších rolích se představí maďarská sopranistka Csilla Boros jako Milada, polský basbarytonista Tomasz Knieczny jako král Vladislav, Jana Šrejma Kačírková jako Jitka nebo David Szendiuch, který vytvoří žalářníka Beneše.

Poslechněte si celou reportáž Daniela Jägera.

Csilla Boross – Milada, Peter Berger – Dalibor
autor: Daniel Jäger
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.