Osobnosti Pražského jara: Ian Fountain a Bernd Glemser

28. duben 2004

Program Pražského jara sice letos nenabízí specializovanou klavírní řadu, ale přesto si příznivci nejoblíbenějšího sólového nástroje vedle houslí přijdou určitě na své. Trojlístek amerických klavírních kouzelníků Murray Perhaia, Emanuel Ax a Garrick Ohlsson i plejáda domácí pianistické špičky - od Ivana Klánského až k poslednímu vítězi pražskojarní klavírní soutěže Martinu Kasíkovi či hvězdám zítřka, čerstvým absolventkám pražské AMU Jaroslavě Pěchočové a Markétě Tymlové - tvoří bohatou nabídku různorodého repertoáru a přístupu ke klavírnímu umění.

K těmto jménům přibudou ještě dva mladí zahraniční umělci, jejichž rudolfinské recitály, následující bezprostředně po sobě v posledních dvou květnových dnech, jsou rovněž příslibem mimořádných zážitků. Angličan Ian Fountain si akustiku a svým způsobem jedinečnou atmosféru Dvořákovy síně vyzkoušel ještě na sklonku minulého století, když v roce 1999 vystoupil na festivalu Musica ludaica a účinkoval tu již rovněž jako host České filharmonie. Ve svých devatenácti letech byl prvním pianistou z britských ostrovů, který se stal absolutním vítězem slavné Mezinárodní klavírní soutěže Artura Rubinsteina v Tel Avivu. Absolventu proslulých anglických kolejí v Oxfordu a Winchesteru otevřelo toto vítězství cestu k mezinárodní kariéře, kterou od počátku devadesátých let tvořila pozvání k předním světovým tělesům. Po debutu u Londýnského symfonického orchestru, řízeného sirem Collinem Davisem, je Ian Fountain pravidelným hostem u dalších britských těles, často vystupuje s Izraelskou filharmonií Zubina Mehty a Jerusalem Symphony, byl hostem chopinovských oslav v Polsku. Jako sólista má za sebou recitály v nejslavnějších koncertních síních od Queen Elizabeth Hall a Wigmore Hall v Londýně až po newyorskou Carnegie Hall. V pouhých jednatřiceti letech byl Fountain jmenován roku 2001 řádným profesorem klavírního oddělení Královské hudební akademie v Londýně. Klavírní skladby Leoše Janáčka tvoří již několik let neodmyslitelnou součást jeho stálého repertoáru, a o to více bude zajímavé slyšet je v zemi s tak vyhraněnou interpretací skladatelova díla.

Anglický klavírista Ian Fountain

Pro většinu našich posluchačů zůstává nejspíše velkou neznámou jméno mladého německého klavíristy Bernda Glemsera. Dobře ho ovšem zná prof. Ivan Moravec a z titulu svého členství v umělecké radě festivalu doporučil sólistův recitál na letošní Pražské jaro. Odchovanec ruského klavíristy Vitalije Margulise musí mít nejspíše nervy ze železa, protože je doslova šampionem mezinárodních klavírních soutěží. Od roku 1981 zvítězil či získal laureátské tituly v celkem sedmnácti soutěžích, včetně těch úplně nejznámějších a nejprestižnějších: Rubinsteinovy, Čajkovského, Busoniho, Cortota a v roce 1987 také v domácí mnichovské ARD. Dotekovou technikou, ale zvláště vitalitou a temperamentem je Glemser srovnáván s legendárním Glennem Gloudem. Věnuje se především klavírní literatuře období její největší slávy v 19. století. Nahrál komplety Čajkovského, Rachmaninova, Schumanna či Skrjabina, řada předních světových orchestrů Glemsera často zve k soubornému provedení beethovenských klavírních koncertů a v listopadu 2001 jako první německý pianista hrál na pozvání Wolfganga Sawallische jeden z nejtěžších oříšků koncertní literatury - Rachmaninův 3. klavírní koncert s Philadelphia Orchestra. Tím spíše asi budeme všichni nedočkavě čekat, jak v podání tohoto specialisty na romantický klavír budou znít Cibulička, Slepička a Furiant z Českých tanců Bedřicha Smetany.

Bernd Glemser
autor: Antonín Matzner
Spustit audio