Osobní vesmír Lubomíra Typlta pro Francii objevuje Galerie Oneiro
Pařížská galeristka Ekaterina Vaudaux-Ruth vyhledává díla provedená klasickou uměleckou technikou malby, kresby, sochařství. Díky tomu se dozvěděla o tvorbě českého malíře Lubomíra Typlta, kterého skrze galerii Oneiro v současnosti výhradně zastupuje na pařížské umělecké scéně.
„Jednou jsem četla článek o díle Lubomíra Typlta, který mě hodně zaujal, zvlášť používáním barev a takovou silou, kterou jeho tvorba vyzařuje. A tak jsem si řekla, že ho musím kontaktovat. Zároveň jsem ale byla přesvědčená, že už ho nejspíš nějaká pařížská galerie zastupuje. I tak jsem to zkusila a zjistila, že ho zatím nikdo nekontaktoval. A Lubomír byl velice rád, že takto může navázat spolupráci s francouzskou galerií,“ popisuje ředitelka Ekaterina Vaudaux-Ruth počátky spolupráce s českým umělcem.
Galerie Oneiro je mladým výstavním prostorem. V pařížské čtvrti Marais začala fungovat přesně před rokem„Hned, jak jsem ho kontaktovala, rozhodla jsme se Lubomíra navštívit v jeho ateliéru nedaleko Prahy. Protože jsem jeho práce znala jen z fotek a to prostě není ono, chtěla jsem obrazy vidět naživo. V ateliéru jsem z jeho práce byla úplně unešená. A tak jsme se domluvili na spolupráci a rozhodli se uspořádat výstavu v Paříži. Ta by měla být v květnu příštího roku, paralelně s výstavou, která bude v Českém centru Paříž.“
Ekaterina Vaudaux-Ruth tvorbu Lubomíra Typlta už představila začátkem října na jednom z významných salonů současného umění, v prostoru Carrau du Temple: „Pro mě je důležité představit umělce, kteří pracují na figurální tvorbě. I když je v Paříži a vůbec ve světě současné umění často více konceptuální. Mám dojem, že ale obyvatelé Paříže jsou tímto uměním tak trochu přesyceni a klasické techniky jsou na vzestupu. Pro ně je to zásadně něco nového a zvlášť v používání barev, tak jak tvoří právě Lubomír Typlt.“
Osobní vesmír a klasické techniky jsou atraktivní lákadlaV Galerii Oneiro tak nejčastěji uvidíte zástupkyně a zástupce klasických technik - malby, kresby, ale i sochu, instalace a video. Jak říká ředitelka, při výběru dá na neotřelý dojem a vypracovanou techniku. Dává přednost umělkyním a umělcům se silnou představivostí, jak upřesňuje s takovým „osobním vesmírem“: „V současnosti zastupujeme ještě dva korejské umělce, jednoho sochaře a jednoho malíře. Na podzim jsme měli výstavu německé malířky Mony Ardeleanu, která pracuje hodně surrealisticky. A máme tady i zástupkyně mladé francouzské tvorby - Emmu Vidal. Celkem představujeme sedm umělkyň a umělců. Náš záběr tedy není zas tak veliký, ale za to mezinárodní a při výběru se řídíme hodně intuicí a srdcem.“