Oscary 2017 mají dobrého vítěze, a přesto ostudu jako řemen

03810052.jpeg
03810052.jpeg
Měl to být Donald (Trump) nebo Matt (Damon, ve vtipech moderátora Kimmela), koho si budou diváci Oscarů 2017 pamatovat. Případně improvizovaná návštěva turistů na ceremoniálu. No, není tomu tak. Jsou to špatně připravené obálky v klíčové kategorii. Budou za to padat hlavy a filmoví novináři mají o čem psát.

Favorizovaný muzikál La La Land vyhrál 6 Oscarů (včetně režie a hlavní ženské představitelky), ale z hlediska cen si ho budou všichni diváci spíš pamatovat jako film, který byl jako nejlepší film roku vyhlášen omylem. Od poloviny ceremoniálu se zdálo, že mu bude večer patřit, ale po chvíli hromadné radosti na pódiu se vítězná píseň La La Landu ukázala jako omyl (spíš bota, kardinální minela a organizační pohroma) a cena v nejdůležitější kategorii putovala do rukou tvůrců dramatu Moonlight od režiséra Barryho Jenkinse. Český lev má svého falešného Jima Carreyho, Oscary ukázaly, že umí pořádný kiks taky.

Vítězný Moonlight vypráví 3 kapitoly ze života Chirona, černošského gaye, který vyrůstá na divokém okraji Miami. Není to jen téma menšiny v menšině, ale především schopnost Barryho Jenkinse (Lék na melancholii) a jeho týmu vyprávět obrazem a snoubit snovou poetiku s realismem, kvůli čemu si vítězství zasloužil. Film nestaví na konfrontačních politických scénách nebo prohlášeních, ale na intenzivně zobrazené intimitě. Podobným filmovým způsobem už Barry Jenkins mimochodem reagoval krátkým filmem na tragédii 11. září. Moonlight přinesl silný příběh zprostředkovávající pocit vyloučenosti zevnitř.

03806261_0.png

La La Land získal 6 sošek (ze 14 nominací) včetně ceny pro nejlepší herečku Emmu Stoneovou a za režii pro Damiena Chazella. Jak napsal americký časopis Film Comment, je to film, který nám říká „Make Movies Great Again“ a zvláštním (nostalgickým) způsobem tematizuje pravost. Pravost jazzu, lásky, muzikálů a vůbec filmů. Učaroval spoustě diváků, kteří navzdory tomu, že film vypráví příběh dvojice, která svoji lásku obětovala kariérám, ho berou jako pozitivní vzkaz a diváckou vzpruhu ve smyslu „běžte za svými sny“.

03779261.png

Dvěma Oscary pamatovala akademie na Místo na pobřeží (původní scénář a nejlepší herecký výkon), čím adekvátně ocenila toto silné indie drama a jeho nejzásadnější složky. Pro akademickou slepotu naopak byli přehlédnuti Isabelle Huppert (za roli v Elle), Scorseseho Mlčení a Toni Erdmann.

A na závěr jeden dlouhý oscarový příběh na okraj: Zvukař Kevin O’Connell na 21. první pokus získal Oscara (za mix zvuku filmu Hacksaw Ridge). Tak dlouhou cestu k ocenění své práce na Oscarech nikdo jiný nezažil. Je vidět, že pan Kevin svou práci nedělal pro ceny, jinak už by s ní musel dávno frustrovaně seknout.

Čtěte také: Více z pořadu Slovo o filmu