Orchestra Baobab. Afričtí specialisté na stárnutí hrají už padesát let

Orchestra Baobab
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Orchestra Baobab

Senegalští veteráni nepřežívají jen jako připomínka dávných časů, to prostě neumí. Jenom si zkrátka určili inovační hranice, za které už nemají důvod se vydávat.

S nadsázkou se titulují specialisty na všechny styly, ale ve skutečnosti nikdy neuhnuli z afro-kubánské trasy vytyčené mandinskými grioty. K těm se teď na albu Tribute to Ndiouga Dieng upnuli nejvíc.

Zcela poprvé totiž do sestavy přijali hráče na koru Abdoulaye Cissoko. Takřka nenahraditelný kytarista Barthelemy Attisso dal znovu přednost právnické praxi a producent Nick Gold z labelu World Circuit usoudil, že než hledat „plagiátora“, bude lepší dosadit k dalšímu kytaristovi Yahya Fall z Beninu koru, jejíž zvuk ostatně západoafričtí kytaristé odjakživa přenášejí do svých strun.

Cissoko pochází ze senegalského regionu Casamance, kde griotská hudba zní malinko odlišněji než ve zbytku země, čímž skladby Orchestru Baobab získaly na výraznější zvonivosti. Například v griotské klasice Mariama zpívají: „Ani krása, úspěch a laskavost nezmění, že umřeš. Tak to na světě chodí.“ Není divu, že před její majestátností ztichl i orchestr...

Desetiletou pauzu od posledního alba Made in Dakar vyplnil Orchestra Baobab koncertováním. Sil ovšem ubývalo, nové skladby se rodily obtížněji než kdy předtím a když se přidaly nemoci hlavních zpěváků Ndiouga Dienga a Rudi Gomise, cesta do studia se orchestru vzdalovala.

Balla Sidibe, třetí z ústředních tváří, to tvrdohlavě odmítal nadobro zabalit, takže s Nickem Goldem chvíli přemýšleli o jeho sólovém albu. A přitom je napadlo využít koru, což zbytek orchestru nadchlo. Z motání se v začarovaném afro-kubánském kruhu pro ně žádná čerstvá energie nekoukala, navíc Gold výhradní těžení z minulosti prozřetelně odmítal.

V nasazení Orchestra Baobab nepolevil ani po loňské smrti Dienga, na jehož památku album pojmenoval a kterého zastoupil syn Alpha. Vyplatila se také další mladá posila: pozounista Wilfred Zinzou, naprosto stejný showman jako saxofonisté Issa Sissoko s Thierno Koitem.

„Za možnost slyšet s Orchestra Baobab po pětatřiceti letech znovu zpívat Thione Secka se vyplatí zaplatit vstupné,“ napsal na portálu Afrop Worldwide Banning Eyre. Pamětníci ví, o čem mluví. Než se ze Secka stala hvězda západoafrické hudby, patřil k oporám orchestru. Skladba Sey, varující muže před neuváženým manželstvím, patřila ke koncertním vrcholům Orchestra Baobab. Nečekaně zkrásněla i s Fallovým kytarovým sólem a odvázanou dechovou sekcí.

Senegalský zpěvák Cheikh Lô se k orchestru připojil naopak náhodou. Objevil se v dakarském studiu, a když už tam byl, Gold ho požádal aby Sidibemu pomohl tentokrát ve skladbě Magno Kouto sňatek chválit: „Dobré manželství je k nezaplacení, a když vám dá bůh hodné děti, bude se mít o vás kdo starat.“