Orchestr bez ega. Sopranistka Martina Janková považuje Clevelandský orchestr za nejlepší na světě

28. červen 2017

U příležitosti účinkování Martiny Jankové s Clevelandským orchestrem se do jednoho z nejkrásnějších amerických koncertních sálů - Severance Hall vydala v květnu hudební redaktorka Renáta Spisarová.

„Cleveland Orchestra byl vždy v rámci Ameriky výjimečným, je to orchestr zvláštního ducha. Neexistuje žádný jiný, kde by byli hráči na první zkoušce tak dobře připraveni. Takže člověk už začíná na úplně jiné úrovni,“ řekl na uvítanou Franz Welser -Möst, který je patnáct let hudebním ředitelem legendární filharmonie, která sídlí snad v nejkrásnějším koncertním sále USA. Jen třikrát mohli návštěvníci v Clevelandu zhlédnout novou inscenaci opery Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho. Jednu z hlavních rolí svěřil Franz Welser-Möst sopranistce Martině Jankové. "Víte, když jsme se rozhodli, že budeme dělat Pelléa a Mélisandu, okamžitě mne napadla ona.

Žijeme v době, kdy být nevzdělaný je, řekl bych, v módě.

Franz Welser - Möst

Protože potřebujete někoho, kdo má nejen krásný hlas, ale i čistotu pěveckého projevu, kterou vnímám jako velmi přitažlivou a krásnou. Takže za tu dobu - známe se víc než dvacet let nebo tak nějak  - strašně rád pracuji s lidmi, s nimiž se dostáváme na takovou úroveň kvality, kterou Clevelandský orchestr má. Ona je jednou z nich", vysekl poklonu Martině Jankové hudební ředitel Clevelandského orchestru. Jejich symbióza byla zřejmá, stejně tomu bylo v případě výkonu Pelléase (Elliot Madore) nebo Golauda (Hanno Müller- Brachmann).

02729761.jpeg

Na místě dvě hodiny před začátkem Průvodcem po Severance Hall byl Justin Holden, šéf PR oddělení. Sál v krémovém a zlatém tónu v duchu Art Deco je z roku 1931, je určen asi dvěma tisícům návštěvníků a jeho financování započal filantrop John L. Severance a jeho manželka Elizabeth. "Je tu slyšet spadnout špendlík, je to neskutečné. Můžete tady slyšet ty nejjemnější detaily", vysvětloval Justin Holden, zatímco dvě hodiny před začátkem představení opery se na jevišti rozehrávali první hudebníci. "To je zcela běžné a hráči někdy zůstávají i po skončení zkoušek a cvičí, není to jen práce, kam člověk přijde, a každý večer odvede, co má. Jsou tomu oddáni a pracují opravdu tvrdě.", dodal Justin Holden. Clevelandský orchestr je má rodina.

Sopranistka Martina Janková, která pochází z Orlové u Ostravy, není v Clevelandu nováčkem.  "Je to, jako bych přijela domů. Hráči z Clevelandu mají rádi zpěváky. Dostala jsme od nich takový památník, každý člen orchestru mi v něm "vyznal lásku". "Je to jeden z největších pokladů, který si doma ve Švýcarsku střežím", svěřuje se Martina Janková.  Její debut v Severance Hall se uskutečnil v roce 2009 uvedením Figarovy svatby, následovaly opery Cosi fan tutte a Don Giovanni. V roce 2014 spolupracovala na převratném představení představení opery Liška Bystrouška a poprvé se tak seznámila s režisérem režisérem Yuvalem Sharonem. Jejich spolupráce pokračovala i letos na Pélleovi:"Je to neuvěřitelně tajemné dílo o postavách, které se pohybují ve velmi neurčité krajině, jako byste cestovali v mlze. Východiskem této inscenace bylatedy mlha, opar, coby určující divadelní prvek.", vysvětluje Yuval Sharon, který do rozhlasové Akademie o Clevelandském orchestru vstoupí také. Mimochodem orchestr oslaví v příští sezóně 100 let od svého založení a vy můžete být při tom. Jeho říjnové evropské turné míří také do vídeňského Musikverainu, kde orchestr uvede přenesenou inscenaci z Clevelandu: Janáčkovu Lišku Bystroušku s Martinou Jankovou v hlavní roli.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.