Oratorium Stabat Mater zahájilo festival Dvořákova Praha
V pražském Rudolfinu začal 10. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Festival nesoucí jméno jednoho z našich největších skladatelů přivítá ve dnech 7. až 23. září respektované sólisty i světové orchestry a dirigenty. Vedle známých i méně hraných děl Antonína Dvořáka zazní také hudba dalších autorů napříč staletími.
Ke svému desátému jubileu si Dvořákova Praha nadělila zahájení po všech stránkách dvořákovské – české a přitom světové. V oratoriu Stabat Mater se představila vzácná sestava pěvců, kteří již na poli dvořákovské interpretaci mnohdy dosáhli velkého mezinárodního uznání.
Sopránového partu se ujala Kristīne Opolais, která mimochodem letos vytvořila Rusalku v novém nastudování Metropolitní opery v New Yorku. „Můj vztah k Antonínu Dvořákovi je velmi niterný. Pokaždé když jeho hudbu zpívám, a to zejména Rusalku, která je mi nad vše drahá, mám pocit, že prostupuje celým mým tělem,“ svěřuje se Kristīne Opolais a dodává: „Myslím si, že Antonín Dvořák byl ztělesněním lidskosti a přesně to vtiskl i do své hudby. Když zpívám Rusalku nebo Stabat Mater, cítím, že moje duše reaguje.“ Dvořákovo oratorium Stabat Mater vnímá jako zcela mimořádné. „Myslím, že je to velmi smutné dílo, které vzniklo v nelehké etapě Dvořákova života. Jak víme, kompozice spadá do doby, kdy postupně přišel o tři děti a prožíval hlubokou osobní bolest,“ říká operní zpěvačka.
Druhého sólového ženského partu se ujala slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová, která je v současné době sólistkou Deutsche Oper v Berlíně. „Nejvíc se mi na Dvořákovi líbí, že má slovanské cítění, hloubku v duši. Je to poznat v jeho hudbě, kompozici, ve vystavení všech frází. Ta hudba vychází ze srdce,“ říká Jana Kurucová. Na tomto sólovém partu považuje za nejzajímavější hloubku a pokoru, kterou by člověk mít každý den. „Je to ponaučení, že máme být vděční za všechno, co máme,“ dodává.
Kromě Jany Kurucové a Kristīne Opolais se představil ještě basista René Pape a tenorista Richard Samek, který na poslední chvíli zastoupil indisponovaného Piotra Becalu. Český filharmonický sbor Brno připravil Petr Fiala, Orchestr PKF – Prague Philharmonia bude řídit jeho šéfdirigent Emmannuel Villaume. „Je to bezesporu mistrovské dílo. Ačkoliv se jedná o dílo církevní, nemusíte být nutně věřící, aby se vás dotkla obrovská duchovní a humánní síla té hudby. Dvořák svou Stabat Mater složil v opravdu kruté době a ta hudba je jakousi odpovědí na tajemství života a smrti,“ zamýšlí se Emmannuel Villaume, pro kterého to byla první interpretační zkušenost s tímto Dvořákovým dílem.
O jubilejním 10. ročníku si s Markem Vrabcem, ředitelem festivalu, povídal 5. září v ranní Mozaice Daniel Jäger.