Oratorium Stabat Mater zahájilo festival Dvořákova Praha

8. září 2017

V pražském Rudolfinu začal 10. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Festival nesoucí jméno jednoho z našich největších skladatelů přivítá ve dnech 7. až 23. září respektované sólisty i světové orchestry a dirigenty. Vedle známých i méně hraných děl Antonína Dvořáka zazní také hudba dalších autorů napříč staletími.

Ke svému desátému jubileu si Dvořákova Praha nadělila zahájení po všech stránkách dvořákovské – české a přitom světové. V oratoriu Stabat Mater se představila vzácná sestava pěvců, kteří již na poli dvořákovské interpretaci mnohdy dosáhli velkého mezinárodního uznání.

03810396.jpeg

Sopránového partu se ujala Kristīne Opolais, která mimochodem letos vytvořila Rusalku v novém nastudování Metropolitní opery v New Yorku. „Můj vztah k Antonínu Dvořákovi je velmi niterný. Pokaždé když jeho hudbu zpívám, a to zejména Rusalku, která je mi nad vše drahá, mám pocit, že prostupuje celým mým tělem,“ svěřuje se Kristīne Opolais a dodává: „Myslím si, že Antonín Dvořák byl ztělesněním lidskosti a přesně to vtiskl i do své hudby. Když zpívám Rusalku nebo Stabat Mater, cítím, že moje duše reaguje.“ Dvořákovo oratorium Stabat Mater vnímá jako zcela mimořádné. „Myslím, že je to velmi smutné dílo, které vzniklo v nelehké etapě Dvořákova života. Jak víme, kompozice spadá do doby, kdy postupně přišel o tři děti a prožíval hlubokou osobní bolest,“ říká operní zpěvačka.

03635218.jpeg

Druhého sólového ženského partu se ujala slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová, která je v současné době sólistkou Deutsche Oper v Berlíně. „Nejvíc se mi na Dvořákovi líbí, že má slovanské cítění, hloubku v duši. Je to poznat v jeho hudbě, kompozici, ve vystavení všech frází. Ta hudba vychází ze srdce,“ říká Jana Kurucová. Na tomto sólovém partu považuje za nejzajímavější hloubku a pokoru, kterou by člověk mít každý den. „Je to ponaučení, že máme být vděční za všechno, co máme,“ dodává.

Dvořákova Praha 2017

Kromě Jany Kurucové a Kristīne Opolais se představil ještě basista René Pape a tenorista Richard Samek, který na poslední chvíli zastoupil indisponovaného Piotra Becalu. Český filharmonický sbor Brno připravil Petr Fiala, Orchestr PKF – Prague Philharmonia bude řídit jeho šéfdirigent Emmannuel Villaume. „Je to bezesporu mistrovské dílo. Ačkoliv se jedná o dílo církevní, nemusíte být nutně věřící, aby se vás dotkla obrovská duchovní a humánní síla té hudby. Dvořák svou Stabat Mater složil v opravdu kruté době a ta hudba je jakousi odpovědí na tajemství života a smrti,“ zamýšlí se Emmannuel Villaume, pro kterého to byla první interpretační zkušenost s tímto Dvořákovým dílem.

O jubilejním 10. ročníku si s Markem Vrabcem, ředitelem festivalu, povídal 5. září v ranní Mozaice Daniel Jäger.

autoři: Daniel Jäger , Hok
Spustit audio