Oratorium Sen Gerontiův Edwarda Elgara

9. září 2013
02156128.jpeg

Bezesporu nejrozsáhlejším projektem letošního festivalu Janáčkův máj byl oratorní večer s dílem Edwarda Elgara Sen Gerontiův. Kvůli němu spojily síly dva festivaly: drážďanský i ten ostravský. Provedení skladby vyžaduje téměř 200 účinkujících.

Oratorium pro sólové hlasy, sbor a orchestr op. 38 Sen Gerontiův Edwarda Elgara je z roku 1900 a jeho nekonvenční forma premiérové publikum tenkrát vyděsila. Elgar ve svém díle zhudebnil textovou předlohu ve stylu Wagnera. Oratorium bylo zkomponováno podle básně kardinála Newmana, kterou od něj obdržel skladatel jako svatební dar. Skládá se ze série lyrických a dramatických epizod zachycujících podstatu očistce z pohledu katolické církve.

Jak sám Elgar objasňuje: "Nosil jsem tu báseň v hlavě minimálně osm let a postupně jsem přijímal autorovy myšlenky do svého vlastního hudebního srdce." Edward Elgar jako první definitivně vyvedl anglickou hudbu ze stínu kontinentálních vzorů a vytvořil nezávislý anglický hudební styl. Právě kantáty a oratoria tvoří velkou část jeho skladatelské tvorby. Vedle oratoria Sen Gerontiův patří k nejznámějším sborová díla Apoštolové a Království z plánované trilogie o vzniku křesťanství.

Oratorium Sen Gerontiův bylo 25. května tohoto roku provedeno v rámci Janáčkova máje v ostravské premiéře a ředitel festivalu Jaromír Javůrek uvedl rozsáhlou 90 minutovou skladbu ve spolupráci s Dresdner Festspiele. Na pódiu industriální auly Gong v Dolní oblasti Vítkovic tak najednou účinkovalo téměř 200 zpěváků a hráčů. S místní Janáčkovou filharmonií Ostrava vystoupily dva německé sbory: slavný dětský Dresdner Kreuzchor a odrostlí zpěváci tohoto sboru, kteří založili v roce 1993 svůj vlastní sbor Vocal Concert Dresdner. V hlavních rolích zpívali mezzosopranistka Mariene Lichtenberg a tenorista Tomáš Černý, charismatický výkon podal basista Richard Novák. Sbory připravil Peter Kopp a Roderich Kreile, který se stal rovněž dirigentem tohoto večera.

Sen Gerontiůvm, oratorium pro sólové hlasy, sbor a orchestr op. 38 uslyšíte v rámci Koncertní sezóny bez přestávky a jeho délka je 90 minut. Hudební přenos z Ostravy doplní pak kompozice Krajiny patmoské Petra Ebena. Nahrávka této skladby byla rovněž pořízena na festivalu Janáčkův máj, ale už v roce 2010. V Chrámu sv. Mikuláše v Ludgeřovicích ji provedl varhaník Aleš Bárta a hráč na bicí nástroje Daniel Mikolášek. Koncertní sezónou z Ostravy Vás provede Renáta Spisarová.

  • Klasika
  • Publicistika