Opravený Clam-Gallasův palác se otevře veřejnosti. Je to jeden z nejlepších paláců vrcholného baroka v Evropě, říká architekt

21. září 2022

Býval společenským centrem tehdejší Prahy, koncertoval v něm Mozart i Beethoven. Poslední čtyři roky byl barokní Clam-Gallasův palác v centru Prahy zavřený kvůli rekonstrukci, která vyšla na půl miliardy korun. Veřejnosti se poprvé otevře 28. září, na programu dne otevřených dveří budou komentované prohlídky.

V paláci najdeme jeden z nejlépe dochovaných dobových interiérů u nás. Je jedinečnou ukázkou bydlení a způsobu života tehdejší aristokracie. I proto by v něm v budoucnu měla být palácová expozice. „V Praze je přes 130 šlechtických paláců a ani jeden není přístupný veřejnosti. Bylo by krásné ukázat životní styl nejvyšší elity té doby i v prostředí rezidentních měst, ve kterých trávila zimu, nejen na zámcích na venkově, kde pobývala přes léto,“ popisuje autor rekonstrukce, která je nominovaná na Stavbu roku 2022, architekt Petr Malinský z kanceláře Arpema.

Clam-Gallasův palác, 2022

Kromě toho bude část prostor paláce využívat Muzeum hlavního města Prahy pro prezentaci své sbírky z období baroka.

Palác navrhl pro hraběte Jana Václava Gallase, jednoho z nejvýznamnějších diplomatů své doby, vídeňský dvorní architekt Johann Bernard Fischer z Erlachu. „Stavěl především ve Vídni pro císaře, ale tady provedl svou nejkrásnější pražskou realizaci. Je to jeden z nejlepších paláců své doby v Evropě,“ říká Petr Malinský.

Stavbu komplexu ovšem dokončili až dědicové Jana Václava. A poté, co se Gallasové spojili s rodem hrabat z Clamu, se palác stal společenským centrem tehdejší Prahy. Koncertoval tu Mozart i Beethoven.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová