Operní recitál tenoristy Pavla Černocha. Záznam koncertu jednoho z nejúspěšnějších českých sólistů současnosti

26. listopad 2022

Zahajovacím koncertem programové řady Českého spolku pro komorní hudbu působícího při České filharmonii se stal počátkem října recitál tenoristy Pavla Černocha, reprezentanta světové operní elity. 

Jeho vystoupení jsou na domovských scénách a koncertních pódiích vzácností, proto recitál vyvolal mimořádný zájem veřejnosti, která zcela zaplnila Dvořákovu síň Rudolfina. Operní árie zazněly v komorní verzi s klavírním doprovodem a byly několikrát prostřídány koncertními klavírními kompozicemi.

Pavel Černoch v Rudolfinu
Záznam koncertu, který se konal ve Dvořákově síni 9. října 2022.
Tenoristu Pavla Černocha doprovází klavírista David Švec.

PROGRAM
hudba Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Johannesa Brahmse, Ludwiga van Beethovena, Carla Marii von Webera, Leoše Janáčka a dalších.
Připravila a uvádí Dagmar Henžlíková.

S Pavlem Černochem spoluúčinkoval klavírista a dirigent David Švec. První část programu byla věnovaná německé operní tvorbě. Po úvodu ke druhému dějství to byla árie Florestana „Gott, welch dunkel hier“ z Beethovenova Fidelia, následovala árie Maxe „Nein, länger trag´ ich nicht die Quälen“ z opery Čarostřelec Carl Marii von Webera a konečně árie titulního hrdiny z Wagnerova Lohengrina „In fernem Land“.

Druhou část recitálu věnoval Pavel Černoch české a italské operní tvorbě – v jejím úvodu přednesl jímavou árii Prince „Vidino divná, přesladká“z Dvořákovy Rusalky, operní tvorba Bedřicha Smetany bylo zastoupena dramatickou árií Dalibora „Toť třetí noc“ a lyricky jímavou árií Jeníka „Jak možná věřit“ z opery Prodaná nevěsta. Program gradoval v závěrečných dvou číslech z italského operního repertoáru – nejprve to byla slavná árie Cania „Vesti la giubba“ z Leoncavallových Komediantů, následovaná efektní árií Vévody „La donna è mobile“z opery Rigoletto Giuseppe Verdiho.

Čtěte také

David Švec provedl v návaznosti na některá pěvecká čísla několik dramaturgicky ideálně volených klavírních skladeb – zazněla jedna z posledních Brahmsových kompozic Intermezzo es moll op. 118 a brilantní Momento capriccioso op. 12 Carla Marii von Webera věnované Giacomu Meyerbeerovi. V rámci bloku české operní hudby to byly dvě části z klavírního cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku – Lístek odvanutý a Sýček neodletěl a Hulán ze 2. řady Českých tanců Bedřicha Smetany. Po bolestně vyznívající árii Cania to byla Útěcha č. 3 Ference Liszta z klavírního cyklu Consolations. Recitál Pavla Černocha s Davidem Švecem byl působivým zážitkem, provázeným skvělou atmosférou a nadšenými ovacemi publika. Poslechněte si jeho záznam!

autor: Dagmar Henžlíková
Spustit audio

Související