Opera Národního divadla uvádí Wagnerovu operu Zlato Rýna. V jedné z hlavních rolí se představí tenorista Štefan Margita

23. květen 2019

V roce 2019 si připomínáme 150. výročí světové premiéry opery Zlato Rýna, která představuje první část monumentální tetralogie Richarda Wagnera Prsten Nibelungův. Opera Národního divadla u této příležitosti připravila dvě koncertní provedení tohoto jednoaktového díla.

Čtěte takéA co na to společnost? Misantrop v Národním divadle v režii Jana Friče

Inspiraci k monumentální tetralogii Prsten Nibelungův našel Richard Wagner ve starogermánských a skandinávských mýtech a pověstech o bojích bohů, polobohů i obyčejných smrtelníků o magický prsten. Prolog cyklu Zlato Rýna nastudoval s orchestrem Státní opery její hudební ředitel Andreas Sebastian Weiser. „Tato opera je samozřejmě vždycky výzva. Je to sice jedna z těch nejkratších Wagnerových oper, ale jen v uvozovkách. Háček je v tom, že v ní není pauza. To znamená dvě hodiny a dvacet minut v jednom tahu. Je to sice začátek tetralogie, ale už zde se otevírá ten vějíř leitmotivů, a je velmi zajímavé, jak s nimi Wagner pracuje. A je to nádherné.“

Andreas Weiser

V roli lstivého poloboha ohně Logeho, který pomáhá germánským bohům v zápasu se silami zla o světovládný prsten, se poprvé v Praze představí tenorista Štefan Margita. Logeho už zpíval například v Amsterdamu, San Franciscu a také v Metropolitní opeře v New Yorku.

Čtěte takéSurrealistická pohádka plná vtipu, ironie a satiry. V Národním divadle má premiéru Láska ke třem pomerančům

„Je to intrikán, ale milý intrikán. Musí na diváky zapůsobit tak, aby měli pocit, že je to sympatický člověk. Na pódiu ale neustále uvažuje o tom, co by komu mohl provést. A to jsou ty chvíle, které jsou Logeho velmi důležité. Je to dlouhý part, je tam hodně těžkého starého německého textu. Při studiu této role mi kdysi pomohla Eva Randová. Ve Stuttgartu, kde žije, mi zařídila korepetitora, který se mnou čtrnáct dní pracoval. Eva měla obrovskou pravdu v tom, když mi řekla, že u Loge je nutné rozumět každému slovu, musíte zkrátka umět tu roli rozehrát. Tady to bude těžké, protože se jedná o koncertní provedení, ale i tak věřím, že i diváci, kteří nemluví německy, budu vědět, o čem zpíváme.“

Arnold Bezuyen

I obsazení dalších rolí je exkluzivní. V roli Nibelunga Mimeho se představí nizozemský tenorista Arnold Bezuyen. „S tvorbou Richarda Wagnera jsem se jako interpret poprvé setkal v roce 1998. Bylo to na festivalu v Bayreuthu a tehdy jsem se tam Wagnerovou hudbou doslova infikoval. Ukázalo se, že můj hlas je pro tato operní díla vhodný a od té doby se jimi zabývám pravidelně. V případě role Mimeho, tam musím být velmi opatrný, protože když zpíváte jen text, má to jen jednu dimenzi. Musíte zkrátka proniknout do obsahu slov, jako když zpíváte píseň, propojit je s hudbou a s charakterem postavy, kterou interpretujete. Mime není žádný hodný chlapík, ale ve Zlatu Rýna je spíše oběť, zato o osmnáct let později, ve třetí části tetralogie, to je pak už opravdu zlý člověk. A tuto proměnu na něm miluji.“

Zlato Rýna

Pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrease Sebastiana Weisera se pražskému publiku představí také Egils Silins jako Wotan, Ursula Hesse von den Steinen jako Fricka, Thomas Gazheli jako Alberich, Renée Morloc jako Erda a dále například Maria Kobielska, Kateřina Kněžíková, Jana Horáková Levicová nebo Václava Krejčí Housková.

Zlato Rýna bude uvedeno 23. a 26. května od 19 hodin ve Fóru Karlín v Praze.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio