Opera Láska na dálku. Diváci odcházejí s katarzním zážitkem

24. březen 2017

V brněnském Janáčkově divadle se uskuteční poslední premiéra před plánovanou rekonstrukcí. Ta divadlo uzavře na více než jednu sezonu.

Poslední premiérou v tomto prostoru bude opera Láska na dálku, kterou napsala finská skladatelka Kaija Saaryaho. Autorem libreta je libanonský spisovatel Amin Maalouf. Ústřední téma opery vychází ze středověké legendy o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, který se vydal hledat svou vysněnou dámu. Diváci tuto současnou operu uvidí v režii Jiřího Heřmana.

Autorkou opery Láska na dálku je finská skladatelka Kaija Saariaho. Její hudba klade důraz na barvy a na vytváření atmosféry. Autorka plně využívá možnosti, které jí nabízejí jednotlivé nástroje. Její hudba vychází ze spektrální analýzy zvuku.

„Jsou to impresionisté nové generace. Za pomoci počítačů analyzují zvuk nástrojů, rozkládají ho na dílčí harmonické tóny a pak ho skládají dohromady. Autorka projevila v opeře cit pro zvukovost a cit pro drama. Dokáže velmi dobře pracovat s lidským hlasem tak, aby se zpěvná linka dobře zpívala, aby obsahovala pravou emoci,“ vysvětluje dirigent Marko Ivanović.

Kaija Saariaho s každou svou operou vytváří specifický zvukový svět. Inspiraci pro Lásku na dálku našla autorka ve středověké legendě o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, který ve svých písních opěvoval krásu dámy z Tripolisu.

„Žena je pro něho neskutečným ideálem. Přichází poutník, který mu řekne, že ta žena skutečně existuje. V ten moment se v něm rozehrává boj, jestli lásku na dálku proměnit v lásku na blízko a jet za hraběnkou. Po cestě umírá utrpením, protože má strach, z toho, že ji nenajde i strach z toho, že ji najde,“ doplňuje představitel Jaufrého Roman Hoza.

03611810.jpeg

Poměrně jednoduchý příběh autorka přetváří do dvou hodinových částí. „Vnitřní rozpoložení postav, proč se rozhodují tak či onak, autorka dobře rozebírá a nabízí posluchači, aby si příběh prožil. Většinou odcházejí posluchači z divadla s katarzním zážitkem,“ dodává Marko Ivanović.

„Je to jakýmsi návratem k počátku prvního vztahu mezi mužem a ženou, k Adamovi a Evě. Přiblížit se k tomuto ideálu, který je naplněním blaženosti vzájemného porozumění, o tom opera vypráví,“ říká režisér Jiří Heřman.

Premiéra opery Láska na dálku je v brněnském Janáčkově divadle 24. března od 19:00. Do konce sezony pak bude k vidění ještě pětkrát. Z důvodu plánované rekonstrukce Janáčkova divadla se tato opera vrátí na repertoár v divadelní sezoně 2018/2019.

Aktuální téma lásky nebo vztahu na dálku se tvůrci snažili vyjádřit už ve scénografii. „Snažili jsme se scénografii vytvořit jako dva světy, mužský a ženský, který se k sobě přibližuje a postupně se prolíná.“ Významnou součástí scénografie jsou tablety. Ty podporují aktuálnost tématu opery Láska na dálku, ale mají i několik dalších funkcí. „Je to předmět, který slouží jako part, ze kterého zpívá sbor. Ten má důležitou roli, vstupuje do situací akčně.“

Místo tradičního operního sboru brněnského Národního divadla zde účinkuje Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, vysvětluje Marko Ivanović. „Sbor je celou dobu na jevišti. Ačkoli má spoustu těžkého zpívání, je schopný se do toho ještě hýbat a zapojovat se do akcí.“

Kromě sboru v opeře Láska na dálku vystupují tři sólisté. Takto malý počet rolí vyžaduje od zpěváků velké soustředění, hovoří představitelka Clémence Pavla Vykopalová. „Nikdy jsem se s takovou hudbou nesetkala. Je to náročné na paměť, intonaci, rytmus, stačí, když jeden vybočí a okamžitě rozhodí toho druhého.“

autoři: sch , Iveta Novotná
Spustit audio