Opera 2003 - svátek hudebního divadla
Po dvou letech do Prahy během ledna a února přijedou operní soubory z celé republiky - konfrontovat se v rámci 6. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2003 s pražskými scénami, předvést to nejlepší, co se u nás v poslední době v operním divadle urodilo.
Budou k vidění díla, která se v Praze dlouho, či dokonce vůbec nehrála: Gassmannova La Contessina podle Goldoniho (22.1. ji v Divadle Komedie sehraje Komorní opera Orfeo specializující se na komediální díla), úsměvná Orffova Chytračka podle pohádky bratří Grimmů (liberecký soubor ji 26.1. uvede v Národním divadle spolu s groteskně inscenovanou Pucciniho komedií Gianni Schicchi) nebo Verdiho raná, energií sršící opera Loupežníci (Slezské divadlo Opava, 14.2. ve Stavovském divadle).
Budou k vidění také díla, která v současné době na repertoáru pražských scén jsou. Průdkova inscenace Prodané nevěsty vzbudila polemiky - jak to bude s plzeňskou inscenací nedávného absolventa JAMU Daniela Balatky? A jak si 1.2. v Národním divadle poradí s rolí Kecala Jevhen Šokalo? Pražská Morávkova inscenace Macbetha vyhovuje nejspíše příznivcům výtvarně opulentního divadla, které zahlcuje všechny smysly. Olomoucká incenace je střídmá, soustředěná k herecké akci - lady Macbeth v Národním divadle 8.2. zazpívá Magda Málková.
Festival nabízí možnost poznat (či vidět v jiných rolích než dosud) mnoho zajímavých interpretů - kromě již jmenovaných např. Alexandra Beně (českobudějovický Rigoletto, 15.2. ve Stavovském divadle), Jitku Burgetovou (Taťjána) a Olgu Sýkorovou (Olga) v ústeckém Evženu Oněginovi (2.2. v Národním divadle), Pavla Klečku, Miloslava Pelikána, Christinu Vassilevu a další ve zmíněné liberecké inscenaci, Lívii Ághovou a Valentina Prolata v brněnské Kátě Kabanové (23.2. ve Státní opeře Praha).
Opět se představí i ti nejmladší - studenti konzervatoří (nejprve se z pražské konzervatoře 25.1. v Disku poperou s Mozartovou Kouzelnou flétnou), dětské opery Praha a HAMU. Zahrají především české tituly - od Martinů (Veselohra na mostě) a Křičky (Tlustý pradědeček podle Josefa Čapka) až k současnému skladateli J.F.Fischerovi (Drndy, Hry). Na tři představení (jedno festivalové) se do Divadla Inspirace vrátí i opery nejmladší současné skladatelské generace - v rámci projektu Dvakrát nová opera.
Festival má nabízet srovnání úrovně a směřování souborů i různých pohledů na dílo: na programu jsou dokonce dvě inscenace Káti Kabanové, brněnské bude předcházet ostravská (16.2. v Národním divadle). Jednota hudebního divadla (pořadatel festivalu - www.divadlo.cz/jhd) stojí o to, aby operní milovníci mohli srovnávat, mohli přijít na vícero představení a udělat si obrázek o současném operním divadle u nás.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka