Per Olov Enquist: V hodině rysa

02783245.jpeg
02783245.jpeg

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

„Je to hra o lásce chlapce a kocoura. A také o tom, že vzkříšení je možné… ale kdo by tomu věřil,“ napsal přední švédský dramatik Per Olov Enquist o jedné ze svých nejpřekládanějších a nejhranějších divadelních her V hodině rysa. Hře o experimentu s lidskou duší, o mezích racionality a touze po blízkosti. V hlavních rolích Daniela Kolářová, Filip Kaňkovský a Tereza Hofová. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

„Rys, ten může spát jednadvacet hodin denně, pak tři hodiny loví a hodinu žere, a pak zase spí. – To ale dělá pětadvacet hodin. A den má jen čtyřiadvacet…“ Jaká je tahle pětadvacátá hodina? A kde ji hledat? Zvláštní časoprostor, který se vymyká přísným zákonům racionality, ale právě proto se otevírá těm, co namísto studené logiky touží cítit a sdílet.

Chlapec, z pohledu svého okolí silně narušený jedinec, se během ústavní péče stane součástí podivně trýznivého pokusu. V rámci pozorování je mu svěřen do opatrování kocour a mezi oběma vznikne pevné pouto. Dvojí pokus o jeho přetržení, poprvé shodou okolností, podruhé chladnokrevným rozhodnutím vedení, má katastrofální následky.

Tereza Hofová

V zoufalé touze najít řešení bezvýchodné situace přivádí mladá, ambiciózní vedoucí experimentu k chlapci farářku. Z jejich setkání ale namísto konečné odpovědi vyvstávají jen další naléhavé otázky – Kde je hranice mezi touhou pomoci a touhou ovládat? Co je a co není „lidské“? Odkud pramení láska a v jakých podobách ji jsme schopni přijmout? Může být láska dědečkův dům a Bůh zrzavý kocour, který vstane z mrtvých, aby nás odvedl zpátky domů? A role se obrací – právě chlapec, kterému je téměř upřeno právo nazývat se ještě člověkem, ve své vnímavosti a otevřenosti srdce přivádí farářku z bezpečí věčně omílaných pravd na obtížnou cestu hledání.

Daniela Kolářová

Švédský dramatik a spisovatel Per Olov Enquist napsal své drama V hodině rysa v roce 1987 v Paříži a příběh hry se zvláštním způsobem protnul se skutečnostmi jeho života. Nejen v detailně popsaném vztahu chlapce k rodnému domu, který je otiskem Enquistovy vzpomínky na vlastní domov, ale i v osudu zrzavého kocoura – tady dramatik ve svém díle neuvěřitelným způsobem realitu předešel.

Per Olov Enquist

„Jednoho dne – daleko později, pět let po napsání Rysa – v Kodani zmizí (Enquistův) kocour August. Dva dny nato je nalezen těžce zmrzačený, téměř mrtvý.(…) Najde ho chlapec z ústavu pro mentálně postižené. Následuje pokus o záchranu zatracence. (…) Zabila ho liška a on vstal z mrtvých, vlastně jako rys, a nemá ocas, je to přesně tak, jak to Enquist pět let předtím napsal ve své hře. Dospěje k žertovnému závěru, že Bůh se dívá na divadlo (…)“, popisuje autor tuto událost ve svém autobiografickém románu Jiný život.

Rozhlasovou inscenaci Enquistovy hry v překladu Zbyňka Černíka nastudovala Natália Deáková obsadila do role Chlapce Filipa Kaňkovského (v té době studenta absolventského ročníku DAMU), chladnou vedoucí experimentu Lisbeth svěřila herečce Tereze Hofové a k dvojici mladých herců získala jedinečnou Farářku v podání Daniely Kolářové.

Osoby a obsazení: chlapec (Filip Kaňkovský), Lisbeth (Tereza Hofová), farářka (Daniela Kolářová), Eriksson (Lukáš Příkazký) a hlasy (Matěj Nechvátal a Aleš Bílík)

Překlad: Zbyněk Černík
Rozhlasová úprava a dramaturgie: Klára Novotná
Režie: Natália Deáková

Natočeno v roce 2012.