Od Rajmonta až po Dočekala. To byla cesta činohry Národního divadla v letech 1990 až 2015

17. listopad 2020

Kniha s názvem Zpětné zakreslení cesty je příběhem dvaceti pěti let souboru činohry Národního divadla po sametové revoluci, tedy od roku 1990 do roku 2015. Je vyprávěním o pronikání nových témat a stylů do tvůrčího prostředí divadla, které je zavázáno vlasteneckou tradicí a povinností být přístupné všem.

Kniha Alena Zemančíková: Zpětné zakreslení cesty

Prvním porevolučním šéfem činohry se stal režisér Ivan Rajmont. V době jeho šéfování se staly předními režijními osobnostmi tohoto souboru kromě něj, také Jan Kačer a Miroslav Krobot.

„Ivan Rajmont chtěl angažováním nových herců posunout inscenační styl. Což už si sám vyzkoušel v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Otázka, kterou si tehdejší kritika kladla, byla, zda Ivan Rajmont vůbec nějaký styl budoval.“ Říká autorka knihy Alena Zemančíková, která v knize mapuje i éru uměleckého šéfa Michala Dočekala, tedy období od roku 2002 do roku 20015. Michal Dočekal do vedení souboru přišel z divadla Komedie. Podle Aleny Zemančíkové patří ke „generaci studentské revoluce v roce 1989“. A v knize ho označuje za „šéfa nové generace“.

03553509.jpeg

„Dočekalova éra byla z těch mnou zkoumaných nejdelší. On už neměl potřebu filozoficky a ideově činohru Národního divadla definovat jako jeho dva předchůdci. Jeho vklad vnímám v tom, že zval ke spolupráci výrazné divadelní osobnosti, mezi nimi třeba Roberta Wislona.“ Dodává Alena Zemančíková.

Spustit audio