Od mladších hudebníků jsem se naučil, že pop není jen to, co se hraje v supermarketech, říká Michal Němec z Jablkoně

20. duben 2021

Michal Němec je vystudovaný zemědělec a dlouholetý aktivní sportovec. Jeho jméno je ovšem už skoro 45 let spjaté hlavně s kapelou Jablkoň a nově také s projektem Krajina Ró. Ve Vizitce s Hanou Slívovou mluvil i o tom, jak se mu doma daří speciální manikúra nutná pro cvičení hry na kytaru.

V dětství a dospívání dělil Michal Němec svůj čas mezi sběr kamenů a vrcholový sport, s volejbalovým týmem to dotáhl až do první ligy. V závěji zápasů a tréninku si ale uvědomil, že by se rád věnoval i jiným věcem. Geologii nakonec vystudoval jeho syn a on sám na časy, kdy ve frýdštejnském lomu sbíral acháty, vzpomněl v písničce Drahokam.

Marie Puttnerová a Michal Němec na festivalu Mezi Ploty v roce 2018

Tato píseň z pera jeho nové kapely Krajiny Ró Vizitku otevřela. Němec, jenž roku 1977 spoluzaložil alternativní multižánrovou kapelu Jablkoň, jednak představil hudbu vytvořenou s muzikanty o generaci mladšími, jednak v praxi ukázal svůj přístup k psaní textů. „Rád věci pozoruju,“ říká o sobě. „Tak třeba na vojně mě to nebavilo, ale protože to byla situace, do které se člověk jen tak nedostane, pozoroval jsem ji a později ji měl v sobě,“ vysvětluje s tím, že textařem je spíš z donucení. Bazíruje totiž na tom, aby text seděl přesně do hudby, a v tomto směru si nejlépe vyhoví sám. Napadne ho verš, po chvíli ho doplní nějakým zasutým zážitkem z minulosti a text písně může hned několikrát změnit směr.

Krajina Ró

Krajina Ró, kapela pojmenovaná po oblíbené písničce, je prvním projektem, v němž Němec vystupuje mimo Jablkoň. Změny během let nevyhledával, Jablkoň totiž od svého vzniku vydala dvě desítky alb, na nichž si Němec a spol. mohli vyzkoušet různé přístupy k hudbě: od zvukových experimentů na debutu Devátá vlna, přes rock a folk po spolupráci s hudebníky hrajícími klasiku. I o tom ve Vizitce detailněji hovořil.

Krajina Ró: Hotel blázen

Krajina Ró a její album Hotel Blázen je vyvrcholením Němcovy touhy spojit v sedmdesáti letech síly s mladými a energickými hudebníky. Bluesrockový kytarista Tomáš Frolík vnesl do písní tvrdší zvuk, Němcova neteř Anna Břenková zase kromě výrazného vokálu dodala textové i skladatelské nápady. Na spolupráci si Němec pochvaluje konstruktivní oponenturu i nová jména, která zařadil do svého osobního playlistu (například teprve osmnáctiletou americkou zpěvačku a skladatelku Billie Eilish). „Od kapely jsem se naučil poslouchat. Dozvěděl jsem se, že pop music není jen to, co se hraje v supermarketech, zjistil jsem, že existuje i jiná hudba než tenhle střední proud.“ 

Spustit audio

Související

  • Jablkoň: Cestující v noci (2005)

    Svérázný úkaz na české hudební scéně. Soubor, jenž umí od téměř barbarských tónů obratem přeladit ke klasice.

  • Jablkoň: Sentimentální Němec

    Stává se, že si něco naplánujeme, ale původní záměr během realizace poněkud změníme. To se přihodilo i skupině Jablkoň, přesněji jejímu frontmanovi Michalu Němcovi....