Ochranná role architektury. Jak se projevovala na formě architektury v historii? A jak ji můžeme rozpoznat v současnosti?
Když se snažíme poznat, jak architektura ovlivňuje náš život, můžeme se na konkrétní stavbu dívat například s elementární otázkou: Jakou roli pro člověka hraje? Dokážeme naplnění této role v ní sami cítit? A jak tuto roli reprezentuje? Jednou z nejzákladnějších rolí architektury pro náš život, je právě ochrana – a bylo tomu tak od samotných jejích počátků. V praktickém životě fyzická ochrana před zimou, deštěm, větrem, ale také zvířaty a někdy i ostatními lidmi.
V současné době probíhá v Národním muzeu výstava Sluneční králové. Při její návštěvě nás může napadnout, že právě ochranná role architektury, ale třeba i předmětů, je jedním z jejich motivů. Ono mezi řádky ukryté zobecnitelné téma, které si jako návštěvníci můžeme z výstav odnášet a dál o něm přemýšlet. Egypťané věřili, že život po smrti existuje, je ale potřeba ho ochránit – i fyzicky. Uchovat tělo v rakvi, sarkofágu, hrobce, zádušním komplexu. A tento smysl je na podobě stavebních souborů, které na výstavě můžeme vidět v modelech či fotografiích, patrný. Vnější tvary vypovídají o své roli chránit a shromažďovat střed, jednotlivé vrstvy – valů, plotů, sloupořadí, zdí i uspořádání budov, ho soustředně obalují.
Zároveň na výstavě najdeme velké množství nádob. Popisky jsou sporé, takže se často ani nedozvíme, čemu sloužily, to nám ale paradoxně umožňuje o to lépe vnímat jejich archetypální roli prosté nádoby. I nádoba je pravzor ochrany. Schraňuje, chrání, drží pohromadě, uchovává. Je to symbol, který je obsažený v řadě předmětů, v architektuře, v prostoru, ale i jako metafora situací života. Martin Heidegger ve svých úvahách o tom, v čem spočívá bytnost věc, hovoří na příkladu džbánu o „pojímajícím prázdnu“, které dělá nádobu nádobou, a nádoba „pojímá tak, že přijaté podržuje.“
Ochrannou roli, či symboliku nádoby lze najít i v současné architektuře. V českém prostředí například návrh SEFO v Olomouci, či soutěžní návrh na plavecký bazén v Písku, který schránku či nádobu přímo symbolizují. V podobě řady kostelů lze vnímat, že jsou schránkou pro setkání s Bohem – jako například kaple svatého Benedikta od Petera Zumthora.
Roli ochrany ale můžeme hledat i v jakékoliv běžné architektuře. Zajímavý je v tomto ohledu třeba rozdíl mezi tzv. – jak říká pan profesor Rostislav Švácha – „domem s okny“, tedy architekturou zdí s okenními otvory, a mezi budovami s celoprosklenými fasádami. Jsme-li uvnitř, zeď s okny nám dává pocítit hranici – mezi vnitřním a vnějším, mezi chráněným a nechráněným. Prosklené fasády nás sice fyzicky chrání podobně – ale náš vnitřní pocit bezpečí, který je spojený s archetypem stěny, ten schází. Na druhé straně můžeme získat svobodu v neomezeném propojení s okolním prostředím. Vždy nicméně záleží na kvalitě architektury, spočívající mimo jiné právě ve vědomí, čím pro nás chce být – které je ale přesně tím, co jí často schází.
Anebo si například všimněme, že v kavárně jsou vždy nejdříve obsazené stoly u stěn, stejně tak jako venku na náměstí, kde si lidé nejraději sedají po obvodě k domům či zdem. Chceme mít krytá záda – onen pocit ochranné hranice.
Ale ochrana architektury může být i symbolická. Třeba kostel v horské vesnici, který stojí nad vesnicí, a chrání domy pod ním jako pastýř stádo.
Související
-
Místa k přemýšlení. Jak se do myšlenkového díla propisuje prostředí, kde vzniklo?
Když zkoumáme vliv architektury na život člověka, jednou ze zajímavých cest je sledovat, v jakém prostředí vznikala významná myšlenková díla.
-
Pražská magistrála není silnice. Proč ji vnímáme spíše jako dálnici než městskou ulici?
Architektura ovlivňuje fyzické i duševní zdraví, kvalitu práce, podobu mezilidských vztahů, a tak dál. Není mnoho rozměrů života, na které nemá prostředí okolo nás vliv.
-
Architektura může propojovat naši existenci s universem. Jaký má prostředí vliv na kvalitu života?
Prostředí, ve kterém se každodenně pohybujeme, má pro náš život větší význam, než si mnohdy uvědomujeme. Abychom mohli ovlivňovat jeho kvalitu, musíme ho napřed pochopit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.