Oběd posuneme, tenis vypustíme, dej mi ještě pivo. K nejmilejším patří setkání s Carlosem Santanou, říká fotograf Ivan Prokop
Fotografoval Franka Zappu, Toma Waitse, Bobbyho McFerrina, Iggyho Popa a desítky dalších umělců. Spolupracuje s šumperským festivalem Blues Alive, Colours of Ostrava či Folkovými prázdninami a koncert jej i dnes někdy strhne natolik, že zapomene mačkat spoušť. Hostem Ondřeje Cihláře byl fotograf, výtvarník a také někdejší aktivista Jazzové sekce Ivan Prokop.
Muzika jej bavila už jako malého kluka. Vystoupení o osm let staršího bratra Michala Prokopa viděl poprvé ve třinácti letech, o zážitcích z koncertů si pak rád povídal. Už tehdy ale myslel na to, že by bylo fajn mít koncertní zážitky zaznamenané. A tak začal fotit. Dnes Ivan Prokop patří mezi dvorní fotografy největšího tuzemského festivalu Colours of Ostrava či respektovaného šumperského Blues Alive, jeho prvním obřím zážitkem ovšem bylo focení porevolučního koncertu The Rolling Stones na pražském Strahově. Tehdy se dostal mezi třináct vyvolených fotografů. „Byl to tak silný zážitek, že dokud jsem filmy nevyvolal, skoro jsem nepromluvil,“ vzpomíná.
Ztratili mi klíče od šatny
Silný zážitek jej pojí i s kytaristou Carlosem Santanou, za nímž jel v roce 2003 na koncert a domluvený rozhovor do Drážďan. Santana do společnosti nakráčel v pomalovaném oblečení, jako by vypadl z fotky z Woodstocku, a místo dvacetiminutového povídání se před Prokopem otevřela hodina a půl. „Po dvaceti minutách přišel manažer, že bychom měli končit, protože Carlose čeká oběd, tenis, zkouška a koncert. Carlos se zamyslel a povídá: Oběd posuneme, tenis vypustíme a teď mi přines ještě pivo.“
Historku si Ivan Prokop přivezl i z Bratislavy, kam vyrazil o půl dne dříve jen proto, aby španělskému kytaristovi Paco de Lucíovi předal fotky pořízené dva roky před tím. Hrozen lidí z ochranky a managementu vypadal neprostupně, když tu si Prokop všimnul, že Lucía postává u zdi sám s kytarou. „Šel jsem za ním, představil se mu a ptám se, co se stalo, že teď se k němu můžu tak jednoduše dostat. Odpověděl, že management mu ztratil klíč od šatny.“
Ivan Prokop mluvil s Ondřejem Cihlářem i o sympatickém stárnutí Michala Prokopa, o předrevolučních hudebních výjezdech do Polska, o spolupráci s hudebními vydavatelstvími anebo o tom, co dělal během nejtvrdšího lockdownu.
Související
-
Vím, že člověk se vrací ke stejným chybám. Vidím ale světlo na konci tunelu, říká Michal Prokop
Když bylo Michalovi Prokopovi dvacet let, šedesátiletý zpěvák na pódiu pro něj byl nepředstavitelný jev. Letos mu bude 75 a po devíti letech vydal novou desku.
-
Klidně čekat a být soustředěný. Tím se při focení řídím všude na světě, říká Jindřich Štreit
Jindřich Štreit je fotograf, jenž se věnoval černobílé fotografii. „V poslední době fotím barevně, protože si myslím, že barva je současná. A já chci dělat současné fotky,“
-
Zajímá mě, jak do fotky dostat přes techniku emoci, říká fotograf Jiří Thýn
Fotograf Jiří Thýn zkouší nad focením přemýšlet jako nad malováním, promýšlení pracovního postupu při tvorbě díla se v posledních letech stalo jeho hlavním tématem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.