O směšném pinožení mediálních hvězdiček

6. září 2003

Řada Allenových komedií se odehrává ve světě médií, jeho hrdiny jsou často lidé konfrontující své umělecké ambice se strojovou pokleslostí televizní či rozhlasové tvorby. Postřehy vynášejí mnohdy nahořklé, jakkoli skryté pod maskou úsměvnosti. Allenovy postavy se vyznačují stejným naladěním - často se jedná o neurotiky, o nerozhodné a zmatkařské figury. Je pravda, že do pozadí byly odsunuty kouzelně rozehráváné starosti o sexuální schopnost i výkonnost, avšak kolotoče milostných problémů spojených s přelétavostí nadále pokračují.

Od dob Manhattanu Allen pokročil v jediném: nesleduje už pouze jedinou (ústřední) dvojici, nýbrž současně rozehrává několik tvořících se i zanikajících párů. Vybrousil rotaci jednotlivých partnerů. Vnesl prozření, že je pravdivé pořekadlo o přemíře vybíravosti - tak dlouho se vybírá, až se přebere. Proto Allenovi hrdinové obrazně řečeno často splakávají nad výsledky - ženy, s nimiž nemohli vydržet, nacházejí štěstí po boku někoho jiného, zatímco oni zůstávají opuštěni či zápolí s dalším neperspektivním vztahem.

Celebrity

Vše toto nalezneme i v Celebritách. Protagonistou je zneuznaný spisovatel, jenž sní o scenáristické kariéře (dokonce se snaží svou práci vnucovat rozmazleným hvězdám), než zjistí, že za ponižování to vlastně ani nestojí. Hrdina vykazuje příznačné rysy allenovských hrdinů, ale režisér jej obsadil Kennethem Branaghem. Je to pochopitelné - potřeboval interpreta o dobré čtvrtstoletí mladšího, než je on sám, protože on byl na takovou roli příliš starý. Branagha přiměl, aby plně ovládl jeho výrazový rejstřík, takže Branagh má stejná gesta, stejně překotnou, těkavou mluvu, stejnou mimiku obličeje. Podobnost je natolik patrná, až herci prakticky nezbyl prostor pro vlastní imaginaci, i když samotné provedení je vynikající.

Film obsahuje řadu bravurně vystavěných a sytě pojednaných postav. Stačí si připomenout původní hrdinovu partnerku (Judy Davisová), psychicky labilní a nevyrovnanou, nacházející novou existenci po boku televizního producenta a dokonce se prosadivší s reportážním mikrofonem. Pojí se s ní erotickou vtipností jiskřící "banánová" sekvence, kdy kvůli svým sexuálním zábranám přichází za zkušenou prostitutkou, aby se "přiučila", ale přitom musí zachraňovat málem udušenou profesionálku. Stačí si vybavit rozmazlenou hvězdičku, která marnivě vyvolává konflikty přesvědčena o svém významu, v rozkošném podání možná až nebývale sebezpytného Leonarda DiCapria.

Ovšem režisér většinou spoléhá na opakování dobře známých typů trapných lidiček přiživujících se na kultuře, jak je známe už z předchozích Allenových filmů. Jen občas nalezneme melancholicky podbarvené okamžiky - třeba tu scénu, kdy hrdina bezmocně přihlíží, jak na lodi odplouvající zhrzená přítelkyně trhá listy z jeho nového rukopisu a hází je do vody.

Woodyho film Celebrity

Celebrity, které na černobílý materiál natočil Sven Nykvist, přinášejí satirické průstřihy do snobské pseudoumělecké společnosti, přeplněné prázdnými žvanily, prázdnými frázemi a předstíráním, prázdným exhibicionismem. Pojednává o tom, jak lidé, ať se snášejí či nikoli (viz scénu, kdy se opuštěná žena tragikomicky schovává před svým bývalým partnerem), tvoří natolik úzké společenství, že se pravidelně setkávají při různých "kulturních" akcích. Vyprávění samotné je vlastně zarámováno natáčením jakéhosi velkofilmu (na obloze se rozprostírá letadlem vypsané volání o pomoc) a stejnou scénou - již v kinosále - se uzavírá.

autor: Jan Jaroš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

Tajný deník čínské císařovny

Koupit

Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.