Nože ve slepicích
Podivně nechutnou krutost v sobě má už název hry Nože ve slepicích šestatřicetiletého skotského autora Davida Harrowera, která se v našem středoevropském prostoru rychle a se zneklidňující naléhavostí ujala.
Po Budapešti a Bratislavě přichází s její premiérou pražské Divadlo Na zábradlí v režii J.A.Pitínského. Baladický příběh tří osob - oráče zvaného William Hřebec, kterého hraje Bohumil Klepl, jeho Mladé ženy (Petru Špalkovou alternuje Magdalena Sidonová) a Mlynáře (Ivan Řezáč) - s motivem zavraždění nepohodlného manžela, jak ho známe i z českých venkovských dramat přelomu 19. a 20. století, je zvláštním propojením syrové rustikálnosti a silné artistní stylizace, projevující se především v práci s jazykem. Režisér tuto stylizaci pak v inscenaci rozvíjí lyrizací příběhu, k níž využívá i velmi "umělé", bílé nadčasové scény Tomáše Rusína.
Děj je vlastně podobně jednoduchý jako trojúhelník postav, přesto jeho smysl vibruje tajemstvím a stálou nejistotou, jak mu porozumět: Oráč své až dětsky nevědomé a primitivní ženě vtlouká do hlavy poslušnost a vztah k půdě jako hlavní hodnotě bytí. Učí ji bát se a nenávidět vše, co je jiné. Cizím prvkem, stojícím mimo řád jejich před světem uzavřené vesnice, je Mlynář. Vesnice ho potřebuje, ale proto i nenávidí. Žena jde k němu vyděšena a v souladu s míněním muže i vesnice ho ve svých představách obdaří velkou mocí. Moc má svou sexuální přitažlivost. Aby se Žena a Mlynář mohli pomilovat, zavalí Oráče starým mlýnským kamenem. Vražda s ženou neotřese, rozhlásí, že její muž utekl s jinou. Nepotřebuje se kát. Našla slova, možná i ducha, její duše však zůstává němá a neprobuzená.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.