Pomohl zvolený font vyhrát Obamovi volby? Kniha Ten můj font provází čtenáře světem písma

3. květen 2019

Jak to, že dnes lidé na celém světe mohou používat více než 100 tisíc fontů? Potřebujeme jich vůbec tolik? Co o nás vypovídá výběr písma, kterým v elektronickém světě komunikujeme? A jak to, že zvolené písmo v prezidentské kampani pomohlo Baracku Obamovi vyhrát prezidentské volby? To všechno se čtenáři mohou dočíst v knize Ten můj font.

Vznik tisku a různých druhů písma i jejich vývoj od počátků až do současnosti odkrývá v knize nazvané „Ten můj font" britský novinář a spisovatel Simon Garfield. Přední představitel současné non-fiction se v souboru esejů zabývá nejen genezí typografie od Johanesse Guttenberga až po dnešní vývojáře, ale i nejširšími kulturními, sociálními a psychologickými kontexty a souvislostmi písma.

Z knihy Ten můj font

„Autor si během své kariéry esejisty všimnul, že všude kolem nás je písmo, začalo ho to fascinovat a začal se zabývat drobnými historkami spojenými s písmem. Jsou totiž písma, která lidé považují za seriózní a na druhé straně existují i taková, kterým se lidé smějí,“ říká typograf Filip Blažek.

Simon Garfield, Ten můj font

„Lidé mají neskutečnou potřebu tvořit. Často si chtějí vyzkoušet cestu, kterou si prošli dávní písmaři. Máme tu tedy redesigny historických písem, ale vznikají i písma postavená na nových konstrukčních principech. Když se ale podíváte na žebříčky nejpopulárnějších písem, zjistíte, že i přes veškerou lidskou tvůrčí expanzi používáme pořád deset až dvacet stejných písem, případně jejich variací."

Z knihy Ten můj font

Simon Garfield se v jedné z esejí zabývá také genderovou stereotypizací písma. „Řada serverů, které prodávají fonty online, používají kategorie pro třídění fontů a kategorie mužská / ženská se tam objevuje. Jiní typografové se vůči tomu vymezují. Já osobně jsem vypozoroval, že třeba dámské časopisy využívají jiné typy písma než třeba časopisy pro milovníky vojenské techniky.“

Z knihy Ten můj font

Autor ve svých esejích také uvažuje nad tím, že vhodně zvolené písmo Gotham nejspíš pomohlo Baracku Obamovi vyhrát volby. „Autoři Obamovi kampaně hledali font, který by reprezentoval něco amerického a objevili font Gotham. Ten vychází z písma, které se našlo někde na architektuře v New Yorku. Je to jednoduchý geometrický grotesk, který má přívětivé tvary, a rezonuje s architekturou ve Spojených státech. Stačilo mít napsáno Obama tímto fontem a už bylo jasné, že je to součást kampaně. Ta potom inspirovala celou řadu dalších politiků. Například Emmanuel Macron si také nechal navrhnout font na míru,“ říká typograf a grafický designér Filip Blažek.

Spustit audio