Neoblíbený žánr, který vrátil rock do rádií. Nu-metal a dvacáté výročí debutu Linkin Park

30. říjen 2020

Před dvaceti lety vyšlo album Hybrid Theory. Skromný náklad vzal rychle zasvé a nakonec z toho byla nejprodávanější deska roku 2001. A z Linkin Park se stal fenomén.

V říjnu 2000 se začala měnit historie rockové hudby. V době, kdy stále vládla videoklipová kultura MTV a hudebníci spíše bojovali s (ne)legálním stahováním z internetu, se dařilo umělcům z Kalifornie. Země mléka a medu se stala po Seattlu dalším místem západního pobřeží Spojených států, které promluvilo do hudební historie. Zatímco západní hip hopová scéna se stáhla do pozadí a úspěch slavil například Eminem se svým The Marshall Mathers LP nebo Outkast s průlomovým albem Stankonia, kalifornští kumštýři se snažili propojit rap s tvrdými kytarami – ale dělali to jinak, než jak to předváděli dříve N.W.A.

Singl In The End znamenal zvýšení prodeje alba Hybrid Theory. Letos se videoklip stal druhým, který u Linkin Park přesáhl na YouTube miliardu zhlédnutí.

Zrod žánru nu-metal

Čtěte také

Už v polovině devadesátých let se začaly objevovat na scéně kapely jako Korn, Limp Bizkit nebo Deftones. Od začátku ukazovaly novou cestu, která čerpala z heavy metalu, grunge, ale zároveň do sebe nasávala elementy hip hopu – ať už to bylo využívání DJingu nebo přímo rapování. Na pomezí tisíciletí už se ale tento žánr, který si získal oblibu zejména ve skejtové komunitě, poměrně jasně vymanil z alternativní škatulky a prorazil do mainstreamu. A velký podíl na tom měla v úvodu zmíněná deska Hybrid Theory, které se k letošku prodalo dvacet sedm milionů kopií. Singly jako Crawling a In The End, společně se Somewhere I Belong nebo Breaking The Habit z následující desky Meteora si dokonce našly cestu do komerčních rádií a společně udělaly z Linkin Park fenomén.

Ve skladbě Hold On od Limp Bizkit hostuje Scott Weiland, zpěvák kapel Stone Tempe Pilots nebo Velvet Revolver, který zemřel před pěti lety zřejmě na nechtěné předávkování kombinací alkoholu a drog.

Kapela s jasně rozdanými rolemi

„Mike Shinoda a Chester Bennington se dělili o vokály unikátním stylem, což bylo u podobných kapel do té doby novinkou. Mike rapoval a Chester zpíval. Zatímco jeden přidával do projevu agresi, ohromnou dikci a rychlost díky své flow, druhý tam byl zejména od emocí. A Chester toho měl vzhledem ke své temné minulosti na svém srdci opravdu hodně,“ komentuje v ArtCafé úspěch Linkin Park šéfredaktor časopisu Fakker Petr Adámek.

Kapela Deftones byla ze začátku také řazena k nu-metalu. Od roku 2000 jde ale jasně svou cestou, což je slyšet i na letošní novince Ohms, kde je skladba Error.

Druhým krokem k miliónovým prodejům byla podle Adámka hitovost všech singlů, díky kterým se stal nu-metal mainstreamem. Žánr, který spousta kritiků nemůže dodnes vystát a který za sebou má několik očividných přešlapů, si nicméně dokázal, i díky dalším hudebníkům jako Limp Bizkit nebo Incubus, za krátkou dobu vybudovat silnou pozici. A i když by se jeho životnost v letech dala spočítat na prstech u rukou a jeho zástupci se z tohoto žánrového zařazení dávno vymanili, hudební historii ovlivnil. A někteří, jako Poppy nebo Grimes, z něj čerpají dodnes.

Pořad připravil: Ondřej Bambas
Spustit audio

Související