To nejlepší z karlovarského festivalu. Čtveřice filmových publicistů nabízí svoje tipy

26. červen 2019

Poslechněte si záznam diskuse o očekávaných hitech a zajímavých titulech v hlavní soutěžní sekci, retrospektivách i sekcích, které shrnují filmy oceněné na jiných festivalech. Výběr z probíraných filmů nabízíme i v textové podobě.

Filmové Reflexe vysíláme ve středu 3. 7. live z MFF Karlovy Vary od 13:00 a 23:00.
Ohlédnutí za festivalem a reflexi filmů z kolekce Vary ve vašem kině vysíláme ve středu 10. 7.

Jana Čížkovská

Varda podle Agnès  (r. Agnes Varda)

„Nejenže Agnes Vardová rekapituluje svoji dráhu, ale přináší svědectví o tom, co to znamená být ženou filmařkou a nabízí vhled do své autorské poetiky. Je to úžasně hravý, kouzelný a oduševnělý film, stejně jako byla Agnes Vardová sama.“

Dcera (r. Daria Kashcheeva)

„Animovaný snímek uplatňující postupy Dogma 95. Originální a silně autorský počin, oceněný na festivalu Annecy. Něco takového jsem na poli animovaného filmu zatím neviděla.“

Budiž světlo (r. Marko Škop)

„Slovenský zástupce v hlavní soutěži se věnuje důležitému tématu xenofobie v souvislosti s národními gardami. Tomu se věnoval již loňský ceněný dokument Až přijde válka, tentokrát jde o hraný film.“ 

Dcera, film režisérky Darii Kashcheevy

Vladimír Hendrich

Pohoří snů (r. Patricio Guzmán)

„Dokumentární esej o pohoří Andy, stejně jako o vlastní paměti. Hory nejsou jen netečným masivem, ale také nositelem paměti. Všechny jeho filmy jsou vizuálně nádherně věci.“

Odvrácená strana větru (r. Orson Welles)

„V tomto dlouho ztraceném a nyní dokončeném filmu hraje John Huston amerického režiséra Jacka Hannaforda, který má být parodií na spisovatele Ernesta Hemingwaye. Určitě ten film stojí za vidění na velkém plátně.“

Tak pravila Pauline Kael (r. Rob Garver)

„Pauline Kael pro mě byla velmi zajímavá kritička. Vždycky přeceňovala Poslední tango v Paříži, a naopak kritizovala snímky Sama Peckinpaha.“

Z filmu Parazit, režie Bong Joon-ho

Pavel Sladký

Psi nenosí kalhoty (r. Jukka-Pekka Valkeapää)

„Sadomasochistická love story, která v kontextu domácí kinematografie (byť nejde o oficiální koprodukci) rozhodně vystupuje z řady.“

Vítěz Cannes Bong Joon-ho: Dobrý nápad na film je jako skvrna na kalhotech

Režisér Bong Joon-ho se Zlatou palmou v Cannes

Přinášíme rozhovor s korejským režisérem o filmu Parazit. Vítěz Zlaté palmy z Cannes v něm vypráví o chudé rodině, která se vetře do milionářského sídla.

Parazit (r. Bong Joon-Ho)

Bong Joon-Hoa se ve Varech uváděly už dříve – například Snowpiercer, Mutant nebo Vzpomínky na vraha – a ukazovaly režisérovu suverénní práci s žánry. Letošní držitel Zlaté palmy v Cannes vypráví příběh o infiltraci chudé rodiny do bohaté, a určitě jde o jeden z potenciálních diváckých hitů.“

Otec (r. Kristina Grozeva, Petar Valčanov)

„Režisérská dvojice má za sebou filmy Sláva a Lekce – pozoruhodné morality s trpce komediálním nádechem, zasazené v současné bulharské současnosti. To by mohl být případ i jejich nového filmu, uvedeného v hlavní soutěži.“

A retrospektiva egyptského filmaře Jusúfa Šahína je objevný počin a z hlediska nadregionálního významu festivalu rozhodně dobrý tah…

Z filmu Devadesátky

Šárka Gmiterková

Devadesátky (r. Jonah Hill)

„Režijní debut známého herce Jonaha Hilla, který se nostalgicky obrací do poloviny 90. let.“

Memory – The Origins of Alien (r. Alexandre O. Phillippe)

„Film vypráví komplikovanou produkční historii i celou síť inspirací za vizuálem i příběhem klasické hororové sci-fi Vetřelec. Využívá archivy Dana O’Bannona a H. R. Gigera, a právě prvně jmenovanému tenhle dokument zpětně přiznává výrazný autorský kredit.“

Buď připraven! (r. Svatopluk Innemann)

„Vtipná a svižná junácká selanka přináší malebné záběry tehdejší krajiny a prokazuje vizuální cit režiséra a taky kameramana Innemanna, autora třeba krátkometrážní městské symfonie Praha v záři světel nebo jiného restaurovaného a s úspěchem znovu uvedeného filmu Milenky starého kriminálníka.“

autoři: Pavel Sladký , Šárka Gmiterková
Spustit audio

Související