To nejlepší z Berlinale 2020. Reportáže Pavla Sladkého z jubilejního filmového festivalu

Berlínský festival zahajuje každý rok filmovou sezónu a otevírá kinosály 250 000 divákům a filmovým profesionálům z celého světa. Na letošním 70. ročníku představí své filmové novinky herecké hvězdy jako Sigourney Weaver nebo Javier Bardem, v čele poroty stane herec Jeremy Irons a premiéru bude mít i nový film Agnieszky Holland Šarlatán.

Jak si jeden z nejnavštěvovanějších filmových festivalů světa povede pod taktovkou nového programového ředitele Carla Chatriana, jak se vyrovná s koronavirem a útoky na nacistickou minulost zakladatele festivalu Alfreda Bauera? Které filmy uspějí v soutěži, a které trhají rekordy u diváků? Zůstaňte v obraze díky každodenním rozhovorům s Pavlem Sladkým v ranní Mozaice.

Pátek 28. února

Zlatého medvěda za nejlepší film si z jubilejního ročníku festivalu Berlinale odnesl iránský snímek There Is No Evil režiséra Mohammada Rasoulofa. “Film se sice jmenuje v českém překladu Zlo neexistuje, ale vlastně vypráví o tom, že zlo existuje a má někdy velmi konkrétní podobu. V tomhle filmu ji na sebe bere státní aparát, který nutí několik hrdinů čtyř povídek k tomu, aby se podíleli na trestu smrti,” přibližuje Pavel Sladký.

Režisér nejen ukazuje, jak tento akt může zlomit člověka zevnitř, ale také pracuje s konkrétními iránskými reáliemi. Mahammad Rasoulof si bohužel cenu převzat nemohl, protože z politických důvodů nemůže z Iránu vycestovat.

Americké intimní drama Never Rarely Sometimes Always režisérky Elizy Hittman si odnesl cenu Stříbrného medvěda. 

Čtvrtek 27. února

Premiéra filmu režisérky Agnieszky Hollandové Šarlatán, hlavní roli léčitele Jana Mikoláška, skutečné historické osobnosti, ztvárnil Ivan Trojan

„Ivan Trojan v roli Jana Mikoláška dokazuje, že je jedním z nejlepších českých herců současnosti,“ komentuje Pavel Sladký po premiéře filmu Šarlatán režisérky Agnieszky Hollandové. Jeho názor potvrzuje také recenze amerického časopisu Hollywood Reporter, která dále chválí také výpravu, střih a další řemeslné složky filmu. Do českých kin by měl snímek vstoupit 26. března.

A jací jsou favoriti na Zlatého medvěda? Německá kritika vyzvedla na první místo nový film Never Rarely Sometimes Always americké režisérky Elizy Hittmanové. Intimní drama s politickým přesahem vypráví příběh dívky, která chce v současné Americe podstoupit potrat.

Středa 26. února

Javier Bardem a Salma Hayeková představili na Berlinale ve světové premiéře nový snímek režisérky Sally Potter s názvem The Roads Not Taken. Drama ukazuje jeden den v životě staršího muže, který se potýká s alzheimerovou chorobou. Se svou dcerou prochází alternativními životy, které mohl žít. 

Paralelně s Berlinale probíhal do středy také Evropský filmový trh, kde se obchoduje s filmovým projekty a kde také čeští distributoři nakupují filmy do kin anebo čeští tvůrci nabízejí svoje snímky do zahraničí. Pavel Sladký přibližuje, co se na filmovém trhu událo a na jaké filmy se můžeme těšít i v českých kinech.

Úterý 25. února

Úterní Berlinale přineslo nejednu zajímavou premiéru. Pavel Sladký přibližuje alespoň pár zajímavých filmových novinek.

plakát filmu First Cow, režie: Kelly Reichardt

Vítěz Křišťálového globu pro nejlepší film karlovarského festivalu za Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři a také Stříbrného medvěda za režii filmu Aferim!, rumunský režisér Radu Jude, uvádí v Berlíně svůj nový film Tiskacím písmem. Film sleduje příběh středoškoláka, který v 80. letech rebeluje proti režimu provokativními nápisy na plotech a zdech malého rumunského města. Radu Jude se zamýšlí nad vnímáním historie, dnes i v minulosti. 

Mezinárodní premiéru mělo také překvapivě zábavné drama s prvky westernu s názvem First Cow režisérky Kelly Reichardt. V komorním vyprávění o dvou lidech, které náhoda svede dohromady na Divokém západě, dokazuje, že má stále co říct, a to velmi působivým způsobem.

Pondělí 24. února

Vymazat historii, nový snímek francouzských komediografů Délepina a Kerverna, vypráví o životě pod tíhou marketingového a digitálního balastu. „Je to film mimořádně vtipný, který zároveň vypráví o některých věcech, které teď žijeme. Stříli si z televizních seriálů, z nadnárodních korporací, z online call center, a dalších věcí. Troufám si říc, že to je nejvtipnější film, který za celý festival uvidíme," popisuje Pavel Sladký.

 

Film Služebníci, režie Ivan Ostrouchovský

V pondělí večer měl světovou premiéru film Služebníci, který v české koprodukci natočil slovenský režisér Ivan Ostrochovský. Vypráví v něm příběh z kněžského semináře v roce 1980. Mladí hrdinové se v něm musí vyrovnat s neutěšenými poměry v tehdejší katolické církvi, která kolaborovala s komunistickým režimem. Film přišla uvést početná delegace a také umělecký ředidel Carlo Chatrian oděn v kněžské sutaně.

Pátek 21. února

Plakát k filmu Šarlatán, režie Agnieszka Holland

České filmy jsou zastoupené ve vedlejších sekcích – český snímek polské režisérky Agnieszky Hollandové Šarlatán bude mít premiéru v nesoutěžní sekci Berlinale Special, česko-slovesnké filmy Služebníci a FREM se promítají v sekci Forum, Daleká cesta, restaurovaný snímek Alfreda Radoka z roku 1949, v sekci Berlinale Classics.

Festival zřídil s novým programovým ředitelem sekci Encounters / Setkání a zahájil ji novým filmem Cristiho Puiu Malmkrog. Co znamená název filmu a jaká novinka důležitého rumunského režiséra je? Poslechněte si rozhovor s Pavlem Sladkým.

Připomeňte si to nejdůležitější z loňského ročníku filmového festivalu.
Exkluzivní reportáž Pavla Sladkého z Berlinale 2019 čtěte zde.

Nejnovější články