Nejlepší filmy roku 2016. Německý snímek Toni Erdmann kraluje letošku

21. prosinec 2016
03728722.png

„Byl to silný a různorodý rok,“ shodují se kritici z USA, Velké Británie a ČR. Všichni mezi významnými snímky roku 2016 zmiňují film Toni Erdmann.

Anketu o nejlepší filmy roku jsme rozdělili do dvou dílů, zaměřených na dokumentární a hrané filmy. O nejlepších dokumentárních počinech jsme rozhodovali v prvním díle vysílaném před 14 dny. Plná shoda panovala nad vítězem berlínského festivalu, italským filmem režiséra Gianfranca Rosiho Fuocoammare: Požár na moři.

Čtěte také: Nejlepší filmy roku 2016. Dokumentem letoška je Fuocoammare: Požár na moři

Ankety o nejlepší hrané filmy se účastní 3 kritici plus autor pořadu. O své best of se podělil Nicolas Rapold, šéfredaktor prestižního amerického časopisu Film Comment, který pár dny zveřejnil své hlasování. Guy Lodge, britský kritik časopisu Variety, a Ještě větší kritik, než jsme doufali, Čech Kamil Fila. Ty v pořadu uslyšíte diskutovat nad filmy, které považují za vrcholné události letošního roku.

03628584.jpeg
Z filmu Sieranevada v.jpeg

1) Pavel Sladký, Český rozhlas Vltava

Sieranevada (režie Cristi Puiu)„Nesmírně intenzivní, komplexní, filmařsky radikální, ale díky humoru zároveň divácky vstřícný zážitek. Sieranevada nevypovídá jen o rumunské společnosti, jak se snad můžete dočíst. Ale o lidech.“

Čtěte také: Cristi Puiu: V tomto světě jsme všichni ztracení

Fuocoammare: Požár na moři (režie Gianfranco Rosi)„Film, který svou esejistickou formou, významovou otevřeností a parádní střihovou skladbou dalece přesahuje aktuálnost svého tématu, zařazení mezi filmy o migraci i samotnou dokumentární kategorii.“

03739500.jpeg
Italsko-francouzský dokumentární film Fuocoammare (Požár na moři)

Čtěte také: „Ostrov Lampedusa je v našem filmu celý západní svět,“ říká tvůrce dokumentu Fuocoammare – Požár na moři

Toni Erdmann (režie Maren Ade)„Komediální, komplexní, formálně neokázalý snímek, který v obdivu a smíchu sjednotil diváky a kritiky všech druhů a zaměření.“

Čtěte také: Maren Ade o filmové události roku: Toni Erdmann je tak radikální, jak jen to šlo

Tuto „svatou trojici“ doplňuje řada dalších filmů: čínský spirituální zážitek Kaili blues, finský pozitivní boxerský film bez boxu Nejštastnější den v životě Olliho Mäkiho, ale také filipínský tvůrce Lav Díaz, který mě navzdory dvěma novým světovým premiérám se zpožděním právě letos zasáhl 6hodinovým opusem Počátky minulosti. Nejlepším českým filmem roku je Já, Olga Hepnarová.

2) Nicolas Rapold, Film Comment

03760494.jpeg
Režisér Martin Scorsese a herec Andrew Garfield při natáčení filmu Mlčení (Silence)

Toni Erdmann (režie Maren Ade)„Je to svým způsobem politický film, dává nám neobyčejným způsobem nahlédnout do firemního světa, ne jen do vnitřního světa postav.“

Mlčení (Silence, režie Martin Scorsese)„Je to nesmírně intenzivní film, intenzivnější než cokoliv co jsem za poslední dobu viděl. Scorsese je jedním z největších filmařů naší doby.“

Aquarius (režie Kleber Mendonça Filho)„Brazilský klenot.“

Camera Person (režie Kirsten Johnson)„Je to úplný učebnicový příklad asociativní skladby filmu, se kterou filmař neusiluje jen o to, aby sestavil příběh, ale aby stříhal podle myšlenek a podle pocitů. Nevšední film.“

I Am Not Your Negro (režie Raoul Peck)„Je to film, který mluví přímo ke dnešku. Dává textům Jamese Baldwina, které mimo obraz skvěle čte Samuel L. Jackson, nový rozměr.“

Čtěte také: Maren Ade o filmové události roku: Toni Erdmann je tak radikální, jak jen to šlo

3) Kamil Fila, Jestevetsikritik.cz

Kvílení (Gokseong, Hon-jin Na)„Napínavý, drásavý film, který diváky dokáže skvěle utáhnout na třech vařených nudlích.“

03662352.png
Kaili Blues

Komorná (Agasshi, režie Park Chan-wook)„Nejelegantněji vyprávěný film, který jsem letos viděl.“

Kaili Blues (režie Gan Bi)„Neuvěřitelný zážitek. Typ meditace v pohybu, který má básnické kvality. Dochází k úplně transcendentální zážitku. Film, který vás do sebe vcucne.“

Toni Erdmann (režie Maren Ade)„Nejlepší evropský film roku.“

Čtěte také: Maren Ade o filmové události roku: Toni Erdmann je tak radikální, jak jen to šlo

Zkouška dospělosti (režie Cristian Mungiu)„Vrchol toho, jak se dá točit civilní drama.“

Rodinné štěstí (režie Szabolcs Hajdu)„Rodinná dynamika je tak složitá. Film, ve kterém se dost poznáváme.“

Čtěte také: Szabolcs Hajdu: Konflikty v rodině jsou normální. Ale nehodlám sklouznout do extrémů

03594305.png
Z filmu Já, Olga Hepnarová

Já, Olga Hepnarová (režie Petr Kazda, Tomáš Weinreb)„Konečně v Česku někdo natočil něco, co se fakt podobá festivalovým filmům z Rumunska nebo Polska.“

Čtěte také: Tvůrci filmu Já, Olga Hepnarová: Hledali jsme silnou, nejednoznačnou emoci. Důsledně jednoduchým stylem

Všichni mají pravdu? aneb Karel Floss a ti druzí (režie Helena Všetečková)„Nejradikálnější český dokument. Dílo, které si zaslouží, aby ho diváci opravdu zpracovávali.“

Deadpool (režie Tim Miller)„Hraniční film, jehož humor stojí na tom, že všechno zpochybňuje.“

4) Guy Lodge, Variety„Byl to rok žen! Žen-režisérek a silných ženských postav. A myslím, že to byl dobrý rok francouzského filmu obecně.“

Začít znovu (L’avenir, r. Mia Hansen-Løve)

Elle (režie Paul Verhoeven)

American Honey (Andrea Arnold)

03630074.jpeg
American Honey

Certain Women (režie Kelly Reichardt)

The Fits (Anna Rose Holmer)

Toni Erdmann (r. Maren Ade)

Kromě top filmů z velkých festivalů jmenuje Guy Lodge ještě 2 „menší“ snímky, které se teprve dočkají širší distribuce a ohlasu.

Heal The Living (režie Katell Quillévéré)The Darkest Universe (režie Will Sharpe a Tom Kingsley)

Čtěte také: Kelly Reichardt: Tajemství filmové režie je schované ve střihu