Nejlepší české filmy roku 2019. Staříci a Dcera jako dva vrcholy domácí tvorby
Filmové Reflexe přinášejí bilanci české kinematografie v roce 2019 a diskusi o nejvýznamnějších titulech.
Šestice diskutujících filmových publicistů (Ondřej Pavlík, Jarmila Křenková, Kamila Dolotina, Dan Krátký, Šárka Gmiterková a Pavel Sladký) vyzdvihla snímek Staříci režisérské dvojice Martin Dušek a Ondřej Provazník. Na něm byla 100 % shoda. Za ním následoval krátký animovaný film Dcera Darii Kashcheevy, který letos získal Oscara. Naopak Nabarvené ptáče, ambiciózní počin režiséra Václava Marhoula, uvedený v hlavní soutěži festivalu v Benátkách, přítomné rozdělil. Někteří si cestu do filmu hledali obtížně a vznášeli výhrady k obsazení či nevyrovnanému tempu, jiní jej hájili jako snímek, který v tuzemské porevoluční kinematografii nemá obdoby. Podobné reakce provázely i komedii Vlastníci, která pro část publicistů selhává už na rovině scénáře či celkové stylizace; další však oceňují dramaturgický mix postav a satirický humor. V diskusi se dostalo i na dokumenty – vítěze jihlavské přehlídky s názvem Sólo nebo snímek Central Bus Station.
Poslechněte si záznam celé diskuse z pořadu Reflexe. Některé z argumentů vám nabízíme také v následujícím přehledu:
Staříci (r. Martin Dušek, Ondřej Provazník)
Jarmila Křenková: „Vyrovnávání se s českou minulostí bylo nejen pro filmaře vždycky zápas. Staříci se s těžkým tématem vypořádali nekompromisně nejen proto, že základním hybným principem téhle svérázné variace na filmy o pomstě je paradoxně pomalost.“
Dan Krátký: „Pomalý, nijak veselý a nijak prvoplánově antikomunistický film.“
Pavel Sladký: „Komedie přesně jen do té míry, do jaké může být stárnutí nebo vyrovnávání se s nespravedlivou minulostí komedie.“
Šárka Gmiterková: „Sólo pro dva herce ve filmu, který pozoruhodně tematizuje stárnutí, pohybuje se od subtilní komedie k thrillerovému finále a nerezignuje ani na širší otázky ohledávající náš vztah k minulosti.“
Dcera (r. Daria Kashcheeva)
Šárka Gmiterková: „Intenzivní, stylově vytříbený snímek o důsledcích jednoho rozervaného objetí.“
Jarmila Křenková: „Film silný ve svém emocionálním účinku. Příběh vyprávěný pomocí flashbacků, fragmentů a vzpomínek autenticky zachycuje věci každému blízké.“
Kamila Dolotina: „Režisérka se tímto filmem dostala na téměř intuitivní rovinu emocí a neuskutečněných gest. Daria Kashcheeva navíc zvolila opravdu svébytný filmový jazyk.“
Pavel Sladký: „Daria Kashcheeva rozvíjí své silné tvůrčí stránky. Je velice osobní, skvěle pracuje se zvukem a forma je naprosto originální.“
Nabarvené ptáče (r. Václav Marhoul)
Kamila Dolotina: „Nelze se bavit o nejlepších českých filmech tohoto roku a obejít Nabarvené ptáče. Je snadné se do něj opřít, ale jde o dílo, které nás po dlouhé době reprezentovalo v zahraničí, řeší palčivé a univerzální téma a evokuje aktuální celospolečenskou situaci.“
Pavel Sladký: „Filmová adaptace v lecčem kontroverzní novely Jerzyho Kosińského jistě má i slabší stránky, ale nejsem schopný v českém porevolučním filmu najít snímek s ambicí o podobně silnou výpověď o člověku v extrémní situaci.“
Vlastníci (r. Jiří Havelka)
Šárka Gmiterková: „Divadelní film v tom nejlepším slova smyslu. Stačí mu jedna místnost, jeden stůl a skupina lidí kolem, aby přinesl mimořádně zábavnou sondu do české postkomunistické nátury.“
Dan Krátký: „Vlastníky je důležité chápat v kontextu současné české komedie, která ovládá kina. Dílo jde do přímé konfrontace s filmy jako Ženská na vrcholu a zároveň není pitomé, ale naopak přemýšlivé.“
Sólo (r. Artemio Benki)
Ondřej Pavlík: „Citlivý portrét člověka s duševní chorobou. Empatickému tónu filmu napomáhá kamera, která se k protagonistovi dokáže přiblížit, jindy si udržuje svoji distanci.“
Central Bus Station (r. Tomáš Elšík)
Jarmila Křenková: „Hlavní hrdina se po návratu z Ameriky necítí v Izraeli doma a zároveň dělá průvodce autobusovým nádražím v Tel Avivu. Jde o prostor, který funguje jako stát ve státě, a film skrz tohle místo nabízí fascinující výpověď o celé zemi a tamní společnosti.“
Karel, já a ty (r. Bohdan Karásek)
Ondřej Pavlík: „Pro mě letos nejsympatičtější film. Civilní, vyzrálý a komplexní portrét zvláštně načatých vztahů, který časem doroste v reflexi pozdních desátých let 21. století.“
Související
-
Nejlepší filmy roku 2019. V čele jsou Quentin Tarantino a Angela Schanelec
Šestice filmových publicistů v pořadu Reflexe vybírá nejlepší snímky roku 2019.
-
Nejlepší české filmy roku 2018
Výběr toho nejlepšího, co přinesla domácí kinematografie v roce 2018. Dostalo se na zkušené mistry i dravé mladé filmaře, dokumenty i hranou tvorbu, komedie i dramata.
-
Festival, který si říká o kritiku. Nejsilnější filmy a trendy 23. dokumentárního festivalu Ji.hlava
Festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos osciloval mezi svědectvím, kritikou a podtrhovanou společenskou agendou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.