Nebyl jen Hamlet

1. březen 2003

Možná by nový typ pořadu v Divadle Kolowrat lépe vystihlo označení "klubové setkání" než podtitul Benefice Radovana Lukavského. Jednak jde o pořad reprízovaný, který se stal běžnou součástí repertoáru této komorní scény, jednak se nehraje ve prospěch herce či nějaké dobročinné akce.

Pro "benefici" mluví naše pocitová tradice, kterou nejspíš výkladový slovník jazyka českého neobsahuje: vždy byla chápána jako pocta pro herce a zároveň byla pro diváky lákavou nabídkou k neběžnému setkání s předním hrdinou jeviště. A o to tu i tentokrát jde především.

Nebyl jen Hamlet

Scéna první poloviny pořadu trochu připomíná archiv a archivářkou, která nahlíží do zásuvek paměti, je Jana Boušková. Nabízí herci témata - role, které hrál, jména kolegů, herců a režisérů, s nimiž se na své cestě divadlem a životem setkal. Nejde však jen o vyprávění Radovana Lukavského o cestě divadelními rolemi, ale i o jeho role další - o symbiózu herce a pedagoga, herce a recitátora. Jistě bylo mnoho jiných úspěšných literárních pořadů, nicméně Holanova Noc s Hamletem se uvádí už celých čtyřicet let. Navíc tento mimořádně kultivovaný a inteligentní herec a interpret o své práci nepřemýšlí pouze v kontextu jedné právě studované postavy a hry, ale ve všech lidských a filozofických souvislostech doby a díla a vždy i z hlediska etického. K jedné z her, k Monologům, byl předlohou herecký deník, v němž se zrcadlil hercův zápas o postavu Hamleta. Ač Lukavského velmi soudobé a civilní pojetí Hamleta v době vzniku Pleskotovy inscenace vyvolalo nejen vlnu nadšení, ale i bouřlivé diskuse, jeho generační výpověď o potřebě mravnosti a řádu se přiřadila k legendárním kamenům českého divadla.

Ale jak namítá už titul pořadu, Lukavský nebyl hercem jedné role. Jeho neuvěřitelnou hereckou tvárnost aktuálně připomínají výborně vybrané fotografie v knížce, která je zároveň programem. Její součástí je i CD, díky němuž si diváci Lukavského přednes a úryvky z rolí mohou poslechnout v klidu svých domovů. Knížku uvádí stať Zuzany Sílové, jež mnohé z jeho hereckých příležitostí připomíná a skvěle charakterizuje, přičemž zdůrazňuje hercovu obrovskou vnitřní energii, která výrazně tvaruje postavy v gestu, mimice a plastickém, pružném mluvním projevu. Ostatně strhující sílu a vyzrálost Lukavského herectví si divák ověří hned v druhé půli programu. Tvoří ji Mittererova aktovka Pšenice na dálnici, převzatá z Rajmontovy inscenace Návštěvní doba, která měla premiéru před dvanácti lety. Hraje v ní postavu starého otce, potácejícího se na hranici sklerotické demence, šílenství i zdravého rozumu a bránícího přirozenost lidského bytí, která je oklešťována bezcitnou civilizací. A je to výkon s rozměry hrdinů antické tragédie.

Jana Boušková a Radovan Lukavský

Vedení činohry přislíbilo, že Beneficí Radovana Lukavského začíná řadu obdobných setkání s bardy naší první scény. Start se podařil, diváci se mají nač těšit.

autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio