Národní divadlo žije

29. prosinec 2005

Že je v současnosti Národní divadlo živým organizmem, se stalo příjemným zjištěním. Snaží se patřit mezi velké evropské divadelní domy a to se mu, podle ohlasů, poměrně daří. Například opera Národního divadla pravidelně hostuje v zahraničí, Prsten Nibelungův se stal výkladní, ale zároveň nákladnou, skříní umění českých tvůrců. Co se zde v nejbližší době chystá?

Před několika dny došlo k premiéře opery Gaetana Donizettiho Don Pasquale. Jde o buffo operu, která čerpá základ příběhu a situací ze staré italské commedie dell´arte. Podtitul - Svět je jeden velký vynález - naznačuje, jakou metodou se bude hrát. Režisér a choreograf Pavel Mikuláštík o nové inscenaci řekl: "Doufám, že se nám podařilo zrealizovat inscenaci, která se nebude Donu Pasqualovi vysmívat a že vtip a humor bude plynout ze situační komiky a fantazie titulní postavy". Jednu z hlavních rolí dostala Petra Notová, nová sólistka opery Národního divadla. "Norina je krásná role, po pěvecké i herecké stránce. V této roli se cítím po všech stránkách dobře. Režisér Pavel Mikuláštík dokázal obrovský náboj a zapálení pro věc přenést na všechny interprety na jevišti," řekla pěvkyně. Ta se zatím představila jako Felice v Krásce a zvířeti, Esmeralda v Prodané nevěstě nebo Zuzanka ve Figarově svatbě. Pokud ale někdo přichází, někdo jiný může končit kariéru, jak se stalo Martě Cihelníkové, která 28. prosince v La Traviatě uzavřela svou pěveckou dráhu.

Don Pasquale

Ve dnech 30. prosince až 23. ledna taky proběhne v pořadí už sedmý zájezd operního souboru Národního divadla do Japonska. Zde je české umění oblíbené, i když opera několikrát vystoupí s Donem Giovannim a Figarovou svatbou od Mozarta. Ve dvou představeních v Tokiu se představí i proslulý barytonista Renato Bruson. Ale Národní divadlo kromě výjezdů samozřejmě zve cizí umělce i k nám. Opera Slovenského Národního divadla předvede 14. a 15. ledna dvě opery ze svého repertoáru, Petera Grimese od Benjamina Brittena a Eugena Oněgina od Čajkovského. Marián Chudovský, ředitel opery SND, k tomu řekl: "Jsou to tituly, které reprezentují současnou snahu vedení opery SND rozšířit hrací plán o další špičková díla 20. století a obohatit spektrum inscenační poetiky zastoupené v našem repertoáru. Jestliže jsme ze všech inscenací, které momentálně hrajeme, vybrali pro pražské publikum právě tyto, věděli jsme proč. Naše nová inscenace Petera Grimese z června 2005 je prvním nastudováním v SND. Kromě toho se na scénách pražských divadel nyní nikde neobjevuje. Inscenace má jasně artikulovaný režijní i výtvarný názor, považujeme ji za reprezentativní." Eugena Oněgina předchází dobrá pověst... "Brzy po své premiéře v září 2005 se stal výkladní skříní našeho souboru. Připravil ho u nás Peter Konwitschny, který patří ke světové špičce. Je to inscenace zcela výjimečných kvalit."

Peter Grimes

Abychom nezůstávali jen u opery, zajímavé věci se dějí i v činohře. Po premiéře inscenace "Vladařka Závist aneb Zahradníkův pes", romantické komedii o tom, jak závist vládne světem, v režii Enikö Eszenyi, se chystá hostování v Divadle Kolowrat. 9. a 11. ledna zde vystoupí spolu s členkou činohry ND Kateřinou Burianovou Zdenka Procházková-Hartmann. Ta má zkušenosti z německých a rakouských jevišť. Jejich projekt Don Diego by mohl být zajímavým zpestřením nejbližší doby.

autor: David Ašenbryl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.