Národní divadlo otevřelo sezónu 2014/2015 s mírným optimismem

4. září 2014

Národní divadlo vstupuje do své 132. sezony. V historické budově, Státní opeře, Stavovském divadle a na Nové scéně nabídne 23 premiér.

Do souboru činohry přichází jako kmenový režisér Daniel Špinar. Vedení divadla připravuje personální výměny na postech šéfů činohry a opery, chystá se reorganizace Národního divadla a plánují se další rekonstrukce. Od ledna 2015 také čeká všechny zaměstnance navýšení platů o 3,5 %.

Zájem o kulturuJe to téměř přesně rok a jeden měsíc, kdy byl Jan Burian odvolán a následně znovu nastoupil na pozici ředitele Národního divadla. Mezitím došlo k výměně ministrů kultury. Jak hodnotí spolupráci s ministerstvem, a především s ministrem Danielem Hermanem? „Je výborná,“ říká Jan Burian, „Daniel Herman je vzdělaný a kultivovaný člověk, který se dlouhodobě zajímá o problematiku kultury, a to nejen v pragmatické rovině, ale vnímá její smysl a význam a doufám, že to vydrží.“

Zanedbané divadloOptimální vztah divadla s ministerstvem, tak jak si ho ředitel ND představuje, je podle něj obsažený v návrhu změn, které předložil ve své koncepci. Do jaké míry se představy Jana Buriana o koncepci vedení nejvýznamnější divadelní scény v Česku během první sezony „protnuly“ s realitou? „Národní divadlo je mimořádně složitá instituce, podobných divadel je v Evropě málo, a zároveň toto divadlo z hlediska svého zázemí, rezervy a prostředky, je v zanedbaném stavu.“

Dostoupit na evropský standardV příštím roce končí mandáty uměleckým šéfům činohry a baletu. O tom, jak obtížné je hledat nástupce šéfa baletu Petra Zusky a za šéfa činohry Michala Dočekala, hovoří dále v rozhovoru ředitel ND, Jan Burian. Ten navíc pokládá za důležité připravit takové podmínky a zázemí, aby vedoucí posty bylo možné nabídnout uměleckým osobnostem ze zahraničí. „Národní divadlo a jeho obě opery musíme uvést do takového stavu, a to finanční podporou začínaje a třeba pracovními smlouvami umělců konče, abychom ten post mohli legitimně nabízet i lidem ze zahraničí. Umělci o Prahu zájem mají, ale o pracovním úvazku jsou ochotni uvažovat teprve ve chvíli, kdy bychom jim mohli nabídnout alespoň standardní evropské podmínky.“

Hostem ve studiu byl ředitel Národního divadla Jan Burian. Ke konci prázdnin se výrazně vylepšily podmínky pro zkoušení baletního souboru. V Anenském areálu, kde sídlí, po rozsáhlé rekonstrukci jste slavnostně otevřeli nový sál.

03200360.jpeg

Projekt, rekonstrukce, restituceProtože Jan Burian opakovaně klade důraz na stabilizaci zázemí Národního divadla, další část rozhovoru se týká oprav a plánovaných rekonstrukcí, kterými by měly historické budovy patřící do celku Národního divadla postupně projít. Celková rekonstrukce čeká Státní opěru, opravuje se fasáda Národního divadla. Chystá se zároveň architektonická soutěž na rekonstrukci Nové scény ND, je připravený projekt na vybudování servisního centra.

Kam s ní? S Novou scénou?"Pomalu měníme profil Nové scény. Chceme, aby to byla domovská scéna zejména činohry, ale také baletu, opera, aby se soudobé divadelní tvary, které se hodí do takového prostoru, se odehrály na Nové scéně,“ podotýká k možné budoucnosti scény Národního divadla její ředitel Jan Burian.

02946494.jpeg

Mírný optimismus je na místěNárodní divadlo by se podle návrhu Jana Buriana mělo transformovat ve veřejnoprávní instituci. V jaké fázi je jednání? „Dnes jsem dostal na ministerstvu kultury informaci, že pan ministr schválí pracovní komisi, která se bude zabývat definitivním návrhem zákona, k čemuž bude jmenována interní pracovní skupina. Datum vzniku návrhu je konec letošního roku. Takže jsem mírný optimista.“

Spustit audio