Nabitý Ostravar

29. březen 2003

Mezi rozličnými přehlídkami letošního předjaří patřil k nejvýznamnějším 7. ročník festivalu ostravských činoherních divadel Ostravar. Soustředil šestnáct titulů, na nichž se opět svorně podílela čtveřice profesionálních scén.

Je sympatické, že se ostravské ansámbly zbytečně nevysilují žárlivým soupeřením mezi sebou, ale naopak dokáží přátelsky a nekonkurenčně kooperovat při vzájemném hostování režisérů či herců a rovněž přizvat ke spolupráci inspirativní osobnosti z dalších měst i ze sousedního Polska. Základním rysem přehlídkového maratonu, doplněného třemi rušnými hodnotícími semináři a každodenním zpravodajem, zůstává neběžné pestré dramaturgické a inscenační menu, v němž se najdou klasická "velká plátna", experimentální inscenace komorních scén i témata přitahující mladé publikum.

Gabriela Mikulková a Kateřina Vainarová ve Hře lásky a náhody uváděné Národním divadlem moravskoslezským Ostrava

Pomiňme nabídku Divadelní společnosti Petra Bezruče (vévodil jí Dostojevského a Fedotovův Idiot), Komorní scény Aréna (Bulgakovovo Psí srdce rovněž ve Fedotovově dramatizace a režii) i Divadlo loutek (puškinovská fantazie O rybáři a rybce) a alespoň stručně si připomeňme dva ze šesti příspěvků Národního divadla moravskoslezského.

Zatímco Deákovo pojetí Hamleta, mj. charakteristické několika neobvyklými významovými posuny Saudkova překladu, by vyžadovalo důkladnější rozbor, příjemně překvapilo nové přetlumočení Marivauxovy Hry lásky a náhody Danielou Jobertovou. Duchaplnou rokokovou konverzačku, občas filozoficky interpretovanou z hlediska ztráty lidské identity, proměnil režisér Radovan Lipus ve vtipnou a vylehčenou frašku, vkusně ovlivněnou zcizujícími gagy z commedie dell'arte, což nejlépe vyhovovalo Zdeňku Ratajskému (Harlekýn) a Vladimíru Polákovi (jeho pán Dorant).

Tentýž režisér naopak nepodlehl povrchně dráždivému přístupu v případě české premiéry novinky rakouského provokatéra Petera Turriniho Klasik v pornoshopu. Za lechtivým názvem, odrážejícím dialog Muže-prodavače (Tomáš Jirman) a Ženy-zákaznice (Alexandra Gasnárková) i při názorné prezentaci rozličných erotických pomůcek citlivě odhalil tísnivý pohled do frustrovaných duší obyvatel velkoměsta, trpících osamělostí a rozličnými komplexy, a podrtrhl téma sebeklamných iluzí v životě každého z nás.

autor: Vít Závodský
Spustit audio