Na Zbyňka Hejdu vzpomínají Vratislav Färber a Michael Špirit
V sobotu 16. 11. zemřel ve věku 83 let básník, překladatel a esejista Zbyněk Hejda. Jeho básnické dílo obsahuje 6 básnických sbírek za léta 1957–1996: Všechna slast, A tady všude muziky je plno, Blízkosti smrti, Lady Felthamová, Pobyt v sanatoriu a Valse mélancolique.
Zbyněk Hejda debutoval v šedesátých letech, od sedmdesátých let již oficiálně publikovat nemohl a teprve v devadesátých letech si čtenáři mohli přečíst jeho sbírky v reedicích, posléze v jednosvazkovém souboru (Torst 1996) a od letošního roku v jeho revidovaném vydání (Triáda).
„Revize pro letošní vydání spočívala ve srovnání s rukopisy,“ vysvětluje editor Vratislav Färber, „Zbyněk Hejda, když si to tak spočítáme a podíváme se do ediční poznámky, publikoval často. Úkolem bylo tedy srovnat otisky, zdali v nich nejsou chyby. Básnické dílo, které je poměrně komorní, je vydáno kompletně až na několik fragmentů. Respektive věcí, které byly v rukopise a které jsme kdysi nezařadili do sbírky Valse mélancolique.“
Za své dílo Básně získal v roce 1996 Cenu Jaroslava Seiferta, vydal i kulturně-historické eseje
Nakladatelství Triáda kromě svazku Básní vydalo loni svazek obsahující Kritiky a glosy a ještě letos by měla vydat třetí svazek s Prózami a překlady. „Kritické dílo Zbyňka Hejdy není soustavným komentářem k jeho básnické tvorbě,“ říká Michael Širit, „pokud bychom chtěli tyto dvě složky spojovat, řekl bych, že to bylo vážení každého slova. Tak, jak nepublikoval básně jako na běžícím pásu, tak vážil i své kritické soudy. Těch šest básnických sbírek je stejně koncentrovaných, jako každý Hejdův kritický soud o výtvarném díle nebo díle literárním.“