Na FAMU si budou hrát. Magisterský obor design počítačových her otevřou v roce 2019
Na FAMU, tedy pražské Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění, jdou s dobou. Přespříští akademický rok tu otevřou nový obor: herní design. V Mozaice Českého rozhlasu Vltava ho představila jeho ideová matka Helena Bendová.
Na FAMU tak chtějí mimo jiné dokázat, že design počítačových her je regulérní umělecká disciplína. „Navíc – herní design je umění nejbližší kinematografii, pracuje s pohyblivými obrazy a zvuky, tedy se stejným výchozím materiálem, jako film. Proto můžeme dobře využít jak zkušeností a pedagogů jiných kateder FAMU, tak i školní techniky,“ říká Bendová.
Tonda Blaník znovu na scéně
Nový film Marka Najbrta Prezident Blaník je kontroverzní. Ty, kteří mají různé politické názory, nesjednotí, a některé z dosavadních spojenců možná rozdělí.
FAMU se ale v tomhle případě neuzavírá pouze do sebe. Na programovací části oboru bude spolupracovat s odborníky z Matematicko-fyzikální fakulty UK. Studenti tak dostanou i základy programování, ale nikdo se toho prý nemusí bát. „Důležité bude především získat vědomosti o tom, co může herní designér od programátora očekávat,“ vysvětluje Helena Bendová, pedagožka z Centra audiovizuálních studií FAMU. Česko, podle ní, má v počítačovém designérství dobrou tradici a zdejší odborníci jsou cenění po celém světě. Někteří z nich se počítačovým hrám věnují už déle než dvacet let, a tak i na ně si FAMU myslí: chce je zvát jako hosty přednášek.
Co nám naopak podle Heleny Bendové chybí, je vědní obor věnovaný počítačovým hrám. „Je tu filmová věda, je tu divadelní nebo literární věda. Věda zabývající se počítačovými hrami ale stále ne,“ říká. Jako další handicap tvůrců počítačových her bere skutečnost, že nemůžou žádat o příspěvek například ze Státního fondu kinematografie.
Universum Brdečka. Celovečerní dokument připomíná legendu českého filmu
Do kin se dostává dokument Universum Brdečka. Představuje spisovatele, scenáristu, výtvarníka, animátora a režiséra Jiřího Brdečku.
Dvouletý magisterský obor herní design se bude na FAMU studovat od akademického roku 2019/2020. Očekávají se zájemci jak ze stávajících studentů FAMU, tak třeba i z Vysoké školy uměleckoprůmyslové, Akademie výtvarných umění, ČVUT, Matematicko-fyzikální fakulty Karlovy univerzity nebo z řad studentů techniky jiných českých univerzit.
Naši absolventi by se měli naučit přemýšlet o počítačových hrách komplexně. Měli by chápat jak jejich historii, tak jejich fenomén v psychologickém a sociologickém kontextu. A měli by vědět, co všechno se dá s herním médiem dělat, k čemu je využít. K tomu se naučí pracovat s grafikou, s animací, se zvukem a programováním. Byli bychom rádi, kdyby si během studia vytvořili portfolio her, kterým by se mohli prezentovat u nás i v cizině.
Helena Bendová