Na čem dělá... bubeník Dano Šoltis

7. září 2015

Kromě letitého členství ve známém Vertigu je vyhledávaný bubeník Dano Šoltis pochopitelně součástí řady dalších originálních formací, například polsko-českého tria MaBaSo. Hodně času tráví také ve studiu: v následujících týdnech ho čeká práce na několika slibných albech.

„V současné době jsou pro mě prioritou koncertní vystoupení a částečně svůj čas věnuji i pedagogické činnosti na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Mé koncertní aktivity jsou bohaté a mám štěstí, že mě oslovují pouze muzikanti a kapely, se kterými hraji rád. Před časem jsem si také koupil vibrafon, na který se snažím realizovat své hudební nápady. Je to nástroj, který mě fascinuje a inspiruje již řadu let,“ shrnuje na úvod momentální situaci Šoltis.

„Věnuji se hlavně své srdcové záležitosti, kapele Vertigo, která je na hudební scéně od roku 2002. Mým druhým hlavním projektem je formace MaBaSo, tedy Maseli–Baranski–Šoltis, trio polského vibrafonisty Bernarda Maseliho.“

Kapelu Vertigo není třeba dlouze představovat. Historie a hudba projektu MaBaSo však zatím v tak širokém povědomí není. „Jedná se o spojení tří osobností hrajících fusion v pravém slova smyslu,“ popisuje styl kapely.

„Spolupracujeme od roku 2010 a za tu dobu jsme si získali poměrně vysoký respekt na polské, ale i česko-slovenské scéně.“ „Lídr Bernard Maseli patří ke světové špičce ve hře na MIDI vibrafon MalletKAT, o čemž svědčí bohatý výčet jeho angažmá. Píše také vlastní kompozice. Ty mu spolu se mnou pomáhá provádět – tentokrát na baskytaru – Michal Baranski,“ představuje své polské spoluhráče Šoltis.

Dále intenzivně spolupracuje s Miriam Bayle, Yvonne Sanchez, Romanem Pokorným, Brianem Charettem, Stevem Walshem a řadou dalších skvělých muzikantů. „K mým aktivitám se dnes přidává ještě příležitostné hostování v kapele Dunajská vlna, která v obsazení Vladimír Václavek a Josef Ostřanský navazuje na legendární formaci Dunaj,“ doplňuje výčet svých angažmá.

Jazzové vaření s Dano Šoltisem: S vibrafonem v kuchyni

Bubeník Dano Šoltis: Není nad to si při vaření zahrát na vibrafon

Dokumentárně-kulinářská série Jazzové vaření pokračuje na ČRo Jazz svým třetím dílem. Hostitelem bude tentokrát původem slovenský bubeník Dano Šoltis, který už od roku 1999 působí v Praze. Jazzové vaření s Dano Šoltisem vysíláme v pátek 21. března od 14:00 na ČRo Jazz.

Pokud jde o studiovou práci, má momentálně napilno. V průběhu letních prázdnin nahrával vibrafonové party pro nový projekt Mateje Benka s názvem Planety a nyní se připravuje na natáčení alba duetů s pianistkou Camillou Mráz, manželkou basisty George Mráze.

„Zřejmě proběhne v New Yorku a bude jej koordinovat producent debutové desky Vertiga a současný majitel vydavatelství Amplión Records Aleš Charvát. O hudební režii se postará George Mráz,“ avizuje Šoltis. „V průběhu září také proběhne nahrávání nového alba Miriam Bayle a rovněž projektu Hrubý – Honzák – Nejtek – Šoltis pro Amplión Records.“

V letech 2007-2012 studoval Hudební akademii v Katowicích a z pobytu v Polsku přirozeně vyústila řada spoluprací trvajících do dneška. „Příležitostně vystupuji s projektem Jakuba Badacha s názvem Zaucha – A Tribute to Andrzej Zaucha či s trii Pawla Kaczmarczyka a Piotra Wylezola,“ zmiňuje své další polské kolegy Šoltis.

Na čem dělá... bubeník Jiří Slavíček

Bubeník Jiří Slavíček

Ač je Jiří Slavíček známý především jako člen kapely Dan Bárta & Illustratosphere, se kterou pozvolna začíná připravovat nové album, spolupracuje pochopitelně i s řadou dalších formací a interpretů, mimo jiné osobitým Femim Temowem. Stále více ho baví také kariéra pedagoga.

Ač je to s přihlédnutím k jeho vytíženosti s podivem, stíhá se věnovat i pedagogické činnosti. „Je to již rok, co jsem na KJJ začal učit bicí nástroje. Konkrétně vedu individuální hodiny, ale také hromadné předměty historie bicích nástrojů, pedagogickou praxi a interpretační seminář. Příležitostně poskytuji i soukromé konzultace,“ říká o náplni své práce na pražské škole.

Nedávno byl také pozván jako lektor na prestižní bubenický workshop do polské Žaganě. „Má dlouhou tradici a mezi vyučujícími se objevují jména jako Nippy Noya (Billy Cobham Band), John H. Beck (prezident celosvětové bubenické asociace), Cezary Konrad (A. M. Jopek, Pat Metheny) a mnoho dalších skvělých bubeníků,“ představuje zajímavou akci.

Stylově rozhodně nepatří k puristům. Je otevřený všem stylům, jak hráčsky, tak posluchačsky. Při dotazu na dlouhodobě oblíbené desky zmiňuje kapelu Brian Blade & Fellowship a její album Mama Rosa. „Mám také rád projekty Beat Music či Rudder s fantastickým Keithem Carlockem za bicími. Přiznám se ještě, že již téměř deset let nepřetržitě sleduji a hluboce obdivuji Vinnieho Colaiutu. Doporučil bych jeho sólový projekt z roku 1994.“

„Z koncertů mě v poslední době zaujali Sex Mob, Dave Douglas Band, Oz Noy Trio či Muff v pražském Jazz Docku. Moc se mi líbil i Bill Frisell Quartet na letošním Bohemia Jazz Festu,“ zmiňuje nedávné vystoupení známého kytaristy v Praze.

Závěr rozhovoru patří jako tradičně otevřenému komentáři k české scéně. „Myslím, že vše je na dobré cestě. Za posledních deset let se totiž mnoho věcí změnilo k lepšímu. Úroveň muzikantů, stejně jako zvukařů a techniků, rapidně stoupá,“ sumarizuje pozitiva Šoltis.

Concept Art Orchestra - Skladatelská soutěž Karla Krautgartnera - Mezinárodní den jazzu 2016 (Jazz Dock) - Dano Šoltis

„Co bych nicméně uvítal je intenzivnější vytrvalost, pevnější vůle a hlubší profesionalita. Přál bych si, aby se muzikanti nespokojili s málem a neustále na sobě pracovali. Širší hudební rozhled zvukových mistrů a lepší kvalifikovanost techniků by rovněž prospěli vzájemnému pochopení. Podle mě je to cesta k dosáhnutí kvalitnějšího výsledku.“

„Myslím také, že každý, kdo má co do činění s uměleckou činností, by jednoznačně uvítal větší podporu státu. Je škoda, že zájem o kulturu z této strany je v Čechách a na Slovensku relativně malý v porovnání s Polskem, kde si toho, co na jejich scéně vzniká, váží nesrovnatelně více a bohatěji takové aktivity podporují.“

„Časy, kdy byl mezi zahraniční a česko-slovenskou scénou velký kvalitativní rozdíl jsou dávno pryč. Je proto potřeba umět ocenit umělce a podporovat projekty a kapely, které na vysoké úrovni reprezentují kulturu v zemi, v níž žijeme. Jedině tak si udržíme vlastní identitu.“

www.danosoltis.com

autor: Jan Mazura
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.