Můžete tančit jako hmyz, anebo vzlétnout na křídlech vlastní fantazie

5. září 2016
03698393.jpeg

V pražském Studiu Alta měla 4. srpna premiéru taneční inscenace s názvem Kontrapunkt (Obrazy z říše pohybu). Její choreografka, Andrea Miltnerová, si v představení zatančila spolu s maďarskou tanečnicí Ritou Góbi. Dílo vzniklo ve spolupráci s Divadlem Alfred ve dvoře.

Autorce choreografie, britské tanečnici a choreografce českého původu Andree Miltnerové, byla inspirací říše hmyzu, která v různých podobách ovlivňuje její pohybový slovník už řadu let. Současně se v něm zabývá hledáním souladu v odlišnosti dvou různých uměleckých individualit. Hudební a světelný design vytvořil její dlouholetý spolupracovník Jan Komárek. Oba se společně věnují výzkumu možností těla a tanečního pohybu, většinou v sólových inscenacích.

Proč se umělkyně rozhodly pro duet, a proč se v něm opět vracejí k tématu hmyzu? „Já jsem na začátku ani nechtěla, aby to bylo říši hmyzu,“ vzpomíná na původ představení Andrea Miltnerová, „ale při společných rezidencích s Ritou Góbi na zámku ve Žďáru nad Sázavou, jsme byly obklopeny přírodou a zkoušely jsme v nádherném zámeckém sále a našimi návštěvníky přitom byli různí brouci. A tak, chtíc nechtíc, začalo nás to ovlivňovat. Zkoumaly jsme různé pohyby a způsoby, jak se vyjadřovat, a pak jsme zjistily, že vlastně ten hmyz tam pořád je.

03698394.jpeg

Zároveň se jednalo o naši vzájemnou komunikaci, protože my jsme hodně odlišné, máme ale stejný pohybový slovník, který jsme hodně zkoumaly a díky tomu jsme našly způsob hýbání, který je jakoby podobný. Rita Góbi je úplně jiná než já, ona je malá a rychlá, já jsem dlouhá a pomalá. Je pak velmi zajímavé zkoumat, že i když děláme stejné pohyby, vypadá to jinak.“

Proč Kontrapunkt?„Název vznikl z toho, že původně jsem inspirovaná skladbou Steva Reicha, jenže, když jsme začaly, tak hned při zkoušce jsme zjistily, že to není ono, takže jsme původní záměr opustily, ale pak jsme zjistily, že se ten název naprosto hodí, protože představení pojednává o tom, jak jsme s Ritou ´kontrapunkt´. A taky, jak pracujeme s tělem, protože to je taky kontrapunkt, protože dost často dolní část těla dělá něco jiného než horní. Ono celé představení je o takové rovnováze mezi námi, tak si myslím, že naprosto to je Kontrapunkt.“

03698392.jpeg

Světelný design už tradičně pro představení Andrey Miltnerové dělá Jan Komárek „Tentokrát se snažíme nesvítit ´divadelně´,“ objasňuje Jan Komárek své pojetí, „což je pro mě rarita, protože většinou používám taková frekventovaná světla a profily atd., ale tady byla představa, že je to terárium, ve kterém jsou brouci a všelijaký hmyz. Tím pádem budu tentokrát svítit víc plošně. Pro mne to bude dost odlišný způsob svícení, než obvykle. Nebude tolik temnot, spíš víc záře.“

Zvukové koláže z říše hmyzuTaké zvukový doprovod připomíná „hlasy hmyzu“, jak upřesňuje Jan Komárek, jde o jakési zvukové koláže: „Které jsem nahrál a dál s nimi manipuluji, buď je zpomaluji, nebo zrychluji a následně skládám k sobě a na sebe. Snažím se zároveň vyhnout úplně konkrétním hmyzím zvukům, aby to nebylo moc popisné. Používám zvuky, který nějakým způsobem asociují svět hmyzu, aniž by tam musely bzučet včelky a hovořili mravenečkové.“

I když představení je hodně inspirované přírodou a hmyzem, obsahuje podle Andrey Miltnerové i volnou interpretaci: „Divák nemusí okamžitě vidět hmyz, ale třeba něco úplně jiného. Samozřejmě záleží na zkušenosti a zážitcích každého člověka. Já bych si jenom přála, aby divák zapojil svoji fantazii, aby se v tom představení ztratil a nějak se uvolnil. Že zkrátka může nechat svoji fantazii letět.“