Moje poslání je teď rozesmát lidi a nejít při tom pod úroveň, říká herečka Vanda Hybnerová

7. duben 2022

Bude to večer šťavnatého sentimentu, komentuje herečka Vanda Hybnerová chystanou vzpomínku na svého otce, mima Borise Hybnera, kterou naváže na jím pořádané branické mim sessions. Byla by ráda, kdyby tato akce k další činnosti podnítila nejen komunitu mimů, ale všechny umělce se zájmem o pohybové divadlo. S Ondřejem Cihlářem ve Vizitce mluvila také o svém vztahu ke světově proslulému klaunovi Slavovi Poluninovi.

Ačkoliv na Českého lva byla Vanda Hybnerová nominovaná za roli v dramatu Rodinný film, posledních dvanáct let se věnuje hlavně zkoumání žánru komedie. „Rozesmát lidi tak, abyste nešli pod úroveň, a vzbudit v nich takové štěstí, aby zapomněli na obavy a strach, to je teď moje poslání. Někdy je ale dost těžké rozdat se, protože pak vám nezbývá žádná energie pro sebe,“ říká herečka, která svůj energetický zásobník doplňuje nejraději časem stráveným s dcerami a vnoučetem a také pobytem na ranči na Vysočině.

Vanda Hybnerová během natáčení rozhlasové hry Yasmina Reza: Bůh masakru

Ve Vizitce také popsala, jak do filmové podoby překlápí úspěšný stand-up Můžem i s mužem, s nímž v sestavě s Kateřinou Hrachovcovou, Jitkou Sedláčkovou a Dášou Zázvůrkovou objíždí celou republiku. Během příprav tohoto snímku (jako svůj režisérský debut jej přihlásila na letošní karlovarskou přehlídku) využívá i dovednosti získané na Střední grafické škole. Jak v rozhovoru s Ondřejem Cihlářem řekla, celý film bude mít silnou vizuální stránku.

Jak zamaskovat smutek

Posluchače také pozvala do pražského Divadla Bravo! na Mim session u příležitosti nedožitých osmdesátin jejího otce, mima Borise Hybnera. S pomocí Hybnerových žáků a následovníků a ve spolupráci s Radimem Vizvárym by ráda navázala na legendární improvizační setkání v tehdejším branickém divadle.

Čtěte také

Své začátky spojené právě s nonverbálním herectvím a improvizací – i ona byla v 80. letech členkou pantomimické skupiny – nicméně vnímá jen jako jednu z hereckých etap. „Mě divadlo zajímá ze všech stran a žánr neřeším. Kdybych uměla dobře intonovat, vrhla bych se i do pěveckých záležitostí. Používám zkrátka svoje tělo a je mi jedno, jestli zvládnu Shakespeara nebo grotesku, klaunérii, pantomimu nebo stand-up. Pokaždé hlavně přemýšlím nad tím, jestli daný úkol vydrží moje tělo,“ konstatuje. Fyzičku bude aktuálně zkoumat také ve znovuobnovené punkové klaunérii Angel-y, jejíž vznik inspirovala právě postava Borise Hybnera – muže, který s oblibou bavil třeba i náhodné návštěvníky trafiky nebo cestující v autobuse. Podle Vandy Hybnerové měl práci vždy na prvním místě a napůl dětským, napůl stařeckým klaunským přístupem k životu maskoval i svůj vlastní smutek.

Související