Moc a bezmoc se prolínají inscenacemi letošního Pražského divadelního festivalu německého jazyka

12. listopad 2019

Deutsches Theater z Berlína, Volkstheater z Vídně, Thalia Theater z Hamburku a řada dalších souborů přijíždí na 24. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka.  Začíná 16. listopadu a potrvá do 3. prosince.

„Téma Moc – Bezmoc vyplývá z konstelace celého programu letošního ročníku festivalu. Tato dvě slova prolínají každou vybranou inscenací. Vycházíme také z určité dvojlomnosti těchto situací, tedy moci a bezmoci," vysvětluje volbu tématu 24. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka jeho dramaturg Petr Štědroň.

Z inscenace Misantrop, Deutsches Theater, Berlín, režie Anne Lenk

Festival zahájí Misantrop

Festival zahájí v sobotu 16. listopadu v Divadle na Vinohradech inscenace Misantrop v režii Anne Lenk a v podání berlínského Deutsches Theater. „Anne Lenk tuto 350 let starou komedii aktualizovala a interpretovala ve velmi moderním duchu,“ představuje režijní přístup Anne Lenk Petr Štědroň a dodává, že ráz Moliérovy veršované komedie zůstal zachován.

V holešovickém divadle DOX+ bude v rámci festivalu uvedena švýcarská inscenace Girl from the Fog Machine Factory, ve které režisér Thom Luz vytvořil poetické a pomíjivé světy vykreslené divadelní mlhou.

Z inscenace Girl from the Fog Machine Factory, Bernetta Theaterproduktionen

Proslulý film Larse von Triera  Tanec v temnotách  zpracovalo hamburské divadlo Thalia Theater. Tento titul zaujal dramaturga Petra Štědroně i tím, že v něm režisér Bastian Kraft pracuje s tmou jakožto stylotvorným prvkem.

Z inscenace Štěstí a pád krále Otakara, Volkstheater Wien, režie Dušan D. Pařízek

Volkstheater přijede s inscenací Dušana Davida Pařízka s Karlem Dobrým v hlavní roli

Vídeňský Volkstheater přijede do Prahy s inscenací Sláva a pád krále Otakara českého režiséra Dušana Davida Pařízka. V roli krále Otakara se představí Karel Dobrý. Tato inscenace čerpá hodně i z lokálního rakouského, zvláště pak vídeňského, společenského prostředí. „U českého publika bude podle mě rezonovat nejen obsazením hlavní role, ale také textem Franze Grillparzera, který je rakouským pohledem na české dějiny," dodává Petr Štědroň.

Dále v programu najdeme inscenaci francouzského režiséra Philippa Quesna Farm Fatale v podání Kammerspiele z Mnichova. Philippe Quesne patří v současné době k výrazným evropským režijním osobnostem; jeho instalace byla součástí Pražského Quadriennale 2019.

Z inscenace Farm Fatale, Münchner Kammerspiele, režie Philippe Quesne

Cena Josefa Balvína pro Komorní scénu Aréna

Festival každoročně uděluje Cenu Josefa Balvína tvůrcům nejlepší inscenace vycházející z původně německy psaného textu, která vznikla na území České republiky v dané sezóně. Tentokrát ji získala inscenace Zimní slunovrat, kterou v ostravské Komorní scéně Aréna režíroval Adam Svozil a Kristýna Jankovcová. Hra Rolanda Schimmelpfenniga v podání ostravského souboru je na programu 25. listopadu. 

Z inscenace Zimní slunovrat, Komorní scéna Aréna, Ostrava, režie Adam Svozil, Kristýna Jankovcová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.