Miroslav Pudlák: „Jsem zastáncem škatulkování!“

9. listopad 2016

V soudobé hudbě pomáhá škatulkování k pochopení jednotlivých proudů a jejich ideologie. A navíc se mu každý tvůrce může bránit a tím na sebe upozorňovat.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Skladatel, muzikolog a ředitel pražského festivalu soudobé hudby Contempuls je zastáncem jasné, radikální, náročné dramaturgie a vysoké interpretační kvality. Letošní program Contempulsu akcentuje postminimalistické proudy a severské autory.

Mezi hosty festivalu je i dánský skladatel Hans Abrahamsen, o jehož hodinovém cyklu Schnee se krátce po premiéře začalo mluvit jako o jednom z nejzásadnějších hudebních počinů 21. století. Dílo provede na jednom z festivalových koncertů Ensemble recherche, pro nějž bylo zkomponováno.

Podle Miroslava Pudláka ovlivňuje zdejší hudební život 40 let kulturní izolace. Na rozdíl od západních zemí, kde soudobá hudba běžně na koncertech a festivalech zněla, nebylo naše publikum jejímu působení vystaveno, proto tu stále působí zvláštně až exoticky. "Stále probojováváme něco, co by mělo být už samozřejmostí."

Ne vždy si posluchači uvědomí, jak zásadní vliv má na celkový dojem ze skladby špičková interpretace. V tom chce být Contempuls nekompromisní, proto zve do Prahy specializované hudebníky a ansambly. Letos to jsou to například klavírista Ian Pace, který premiéroval přes sto děl současných autorů, a perkusionista Jonny Axelesson. Ten bude účinkovat na společném koncertu s Kevinem Volansem - v Irsku žijícím jihoafrickým skladatelem a klavíristou.

02473920.jpeg

K poznání soudobé hudby neexistuje žádný vzdělávací program, chce to jen co nejvíc poslouchat. Je to jako se čtením, čím více budete číst, tím lépe dokážete rozeznat směry a kvalitu. Hodnota se skládá z mnoha aspektů, může být estetická či poznávací. Důležitá je autentičnost, která dodává dílu něco navíc. Když se autor ubírá jen vyšlapanými cestičkami svých předchůdců, hodnota jeho hudby spočívá pouze v dokonalém řemeslném zvládnutí.

Etos průkopnictví dodává skladatelům auru, která epigonům chybí, přestože jsou řemeslně zdatní.

Miroslav Pudlák je s festivalem Contempuls spjat od samého počátku, ale jeho zkušenost s prezentací současné hudby sahá až do předlistopadové doby. Před více než 30 lety založil spolu s Martinem Smolkou a Petrem Kofroněm soubor Agon Orchestra, přednáší na HAMU a FFUK a řadu let vedl Hudební informační středisko, které propaguje současnou českou hudební tvorbu na domácí i mezinárodní úrovni.

Před devíti lety zde vznikla také myšlenka uspořádat festival. Letošní 8. ročník začíná 11. listopadu 2016 v prostoru La Fabriky v pražských Holešovicích. ČR Vltava všechny festivalové koncerty nahrává a jejich záznamy bude vysílat v prosinci.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Renata Klusáková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.