Miloš Štědroň: Justýna aneb Maléry ctnosti. Rozpustilá komedie inspirovaná texty markýze de Sade

8. únor 2022

Autorský „singšpíl“ Miloše Štědroně byl inspirován texty markýze de Sade. Příběh o tragických zvratech v životě příliš ctnostné dívky Justýny je vyprávěn s humornou nadsázkou a bez sadismů. Součástí snímku je historický úvod, ve kterém padají falešné mýty o životě a tvorbě Donatiena Alphonse Françoise markýze de Sade. Reprízu k autorovým 80. narozeninám (*9. 2. 1942) poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Účinkují: Rudolf Stärz, Václav Svoboda, Ivana Hloužková, Dita Kaplanová, Alena Ambrová, Irena Žáčková a Iveta Čermáková
Napsal: Miloš Štědroň
Dramaturgie: Dana Tučková
Zvukový mistr: Josef Daněk
Hudba: Miloš Štědroň
Režie: Zdeněk Kozák
Natočeno: 1992

Rozhlasová rekonstrukce divadelní inscenace je koncipována v hudebně experimentálním duchu a pro malou skupinu herců, pravidelně se střídajících v několika rolích.

Díky pojetí díla, jakožto tzv. „singšpílu“ neboli komedie se zpěvy, je de Sadova prozaická předloha, charakteristická cynickým vyprávěním o nevinné oběti převážně sexuálního násilí, vykládána spíše ironicky. Dopodrobna znázorňované násilné scény jsou tudíž minimalizovány a místy doplňovány o dobové libertinské myšlenky.

Miloš Štědroň

Miloš Štědroň (*9. 2. 1942)

Hudební skladatel a muzikolog, jehož jméno zná snad každý umění milující Brňan, zasahuje už více než padesát let do mnoha oblastí kulturního života moravské metropole. Pochází z hudebně založené rodiny. Matka například studovala konzervatoř ještě v Janáčkově době a podle Štědroňových slov se s mistrem, jako studentka, osobně setkávala, strýc Bohumír Štědroň byl hudebním vědcem. Výbornými hudebníky byli ale i ostatní členové rodiny.  

V letech 1959-64 studoval muzikologii a bohemistiku na Filosofické fakultě UJEP v Brně, v letech 1965-1970 navázal studiem skladby a hudební teorie na JAMU. Absolvoval studijní pobyty v Darmstadtu (1966), Belgii, Nizozemí (1964), Německu (1988-89) a ve Vídni. 

Jako hudební historik a teoretik má Miloš Štědroň obdivuhodný rozsah. Od epochy renesance přes manýrismus, až po současnost. Věnuje se i editorské činnosti a rekonstrukci nedokončených hudebních děl, především Leoše Janáčka, (spolu s Leošem Faltusem).

Miloš Štědroň většinu svého pracovního života strávil jako vysokoškolský pedagog. Pro své studenty je charizmatickým učitelem a pro širší veřejnost kulturně vpravdě vědní celebritou. Vedle toho však působil ale také jako skladatel a pianista v Divadle Husa na provázku, které spoluzakládal.

Jednou ze zásadních a charakteristických složek Divadla Husa na provázku byla vždy svébytná hudební produkce. Pro brněnský soubor tak Miloš Štědroň zkomponoval nepřeberné množství scénických skladeb. Nejznámější se pro veřejnost stal muzikál Balada pro banditu. 

Vedle Divadla Husa na provázku dnes Štědroň spolupracuje také s dalšími divadelními domy a komponuje i hudbu filmovou. Je ale také autorem hudby symfonické, komorní, vokální nebo elektroakustické. 

autoři: Dana Tučková , Simona Kostrhunová , Hana Hložková
Spustit audio

Související

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová