Miloš Štědroň: Justýna aneb Maléry ctnosti. Rozpustilá komedie inspirovaná texty markýze de Sade
Autorský „singšpíl“ Miloše Štědroně byl inspirován texty markýze de Sade. Příběh o tragických zvratech v životě příliš ctnostné dívky Justýny je vyprávěn s humornou nadsázkou a bez sadismů. Součástí snímku je historický úvod, ve kterém padají falešné mýty o životě a tvorbě Donatiena Alphonse Françoise markýze de Sade. Reprízu k autorovým 80. narozeninám (*9. 2. 1942) poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Rozhlasová rekonstrukce divadelní inscenace je koncipována v hudebně experimentálním duchu a pro malou skupinu herců, pravidelně se střídajících v několika rolích.
Díky pojetí díla, jakožto tzv. „singšpílu“ neboli komedie se zpěvy, je de Sadova prozaická předloha, charakteristická cynickým vyprávěním o nevinné oběti převážně sexuálního násilí, vykládána spíše ironicky. Dopodrobna znázorňované násilné scény jsou tudíž minimalizovány a místy doplňovány o dobové libertinské myšlenky.
Miloš Štědroň (*9. 2. 1942)
Hudební skladatel a muzikolog, jehož jméno zná snad každý umění milující Brňan, zasahuje už více než padesát let do mnoha oblastí kulturního života moravské metropole. Pochází z hudebně založené rodiny. Matka například studovala konzervatoř ještě v Janáčkově době a podle Štědroňových slov se s mistrem, jako studentka, osobně setkávala, strýc Bohumír Štědroň byl hudebním vědcem. Výbornými hudebníky byli ale i ostatní členové rodiny.
V letech 1959-64 studoval muzikologii a bohemistiku na Filosofické fakultě UJEP v Brně, v letech 1965-1970 navázal studiem skladby a hudební teorie na JAMU. Absolvoval studijní pobyty v Darmstadtu (1966), Belgii, Nizozemí (1964), Německu (1988-89) a ve Vídni.
Jako hudební historik a teoretik má Miloš Štědroň obdivuhodný rozsah. Od epochy renesance přes manýrismus, až po současnost. Věnuje se i editorské činnosti a rekonstrukci nedokončených hudebních děl, především Leoše Janáčka, (spolu s Leošem Faltusem).
Miloš Štědroň většinu svého pracovního života strávil jako vysokoškolský pedagog. Pro své studenty je charizmatickým učitelem a pro širší veřejnost kulturně vpravdě vědní celebritou. Vedle toho však působil ale také jako skladatel a pianista v Divadle Husa na provázku, které spoluzakládal.
Jednou ze zásadních a charakteristických složek Divadla Husa na provázku byla vždy svébytná hudební produkce. Pro brněnský soubor tak Miloš Štědroň zkomponoval nepřeberné množství scénických skladeb. Nejznámější se pro veřejnost stal muzikál Balada pro banditu.
Vedle Divadla Husa na provázku dnes Štědroň spolupracuje také s dalšími divadelními domy a komponuje i hudbu filmovou. Je ale také autorem hudby symfonické, komorní, vokální nebo elektroakustické.
Související
-
Můj život s hudbou a lidmi kolem ní. Osudy Miloše Štědroně
Poslechněte si vzpomínky hudebního vědce a skladatele, který letos v únoru oslaví významné životní jubileum.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.