Michel Houellebecq: Zůstat naživu. Svébytná tvůrčí metoda v eseji provokativního francouzského spisovatele
„Mrtvý básník nepíše. Proto je důležité zůstat naživu,“ uvažuje v jednom ze svých textů Michel Houellebecq, snad nejvýraznější francouzský autor současnosti. Jeho esej v podání Luboše Veselého poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
Michel Houellebecq (1956) je proslulý francouzský spisovatel a intelektuál. Mezi jeho nejslavnější romány patří Rozšíření bitevního pole, Elementární částice či Mapa a území. Román Podvolení vyvolal v roce 2015 značné pobouření mezi kulturní veřejností a jeho autor byl obviňován z rasismu.
Houellebecq je považován za literárního provokatéra, na jehož romány se čeká s obavami. Nekorektnost jeho psaní je zcela programová – úkolem umělce je poukazovat na zamlčené, nepřiznané pravdy – jak ostatně vyplývá i z předkládaného esejistického textu. Jeho podtitulem je metoda. A skutečně, obrací se jako v přednášce o spisovatelském řemesle k adeptům básnictví a předestírá jim, jak obtížný a bolestivý je úděl básníka a jak nesmlouvavě musí na sebe básník své společenské i individuální břemeno brát. Těmito radami spisovatel zároveň odhaluje své vlastní pojetí místa spisovatele ve společnosti i povahu jeho tvorby.
Související
-
Paolo Sorrentino: Všichni mají pravdu. Mafie, drogy a Neapol v novele oscarového režiséra
Jiří Vyorálek čte z románové prvotiny jednoho z nejslavnějších filmových režisérů, podepsaného pod oscarovým filmem Velká nádhera nebo populárním seriálem Mladý papež.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.