Mezi Prahou a světem. Česko je malá země, od začátku nám bylo jasné, že naše umělce musíme vyvážet, říká galeristka Katherine Kastner

6. březen 2023

Když se Katherine Kastner spolu s Camille Hunt v polovině nultých let rozhodly, že v Praze založí soukromou komerční galerii, pracovaly systémem pokus – omyl. Dnes patří Galerie Hunt Kastner ke stálicím na galerijní scéně u nás i v zahraničí. Proč se někdejší ekonomka s prací v newyorské bance rozhodla, že nebude chybět u porevoluční transformace Československa? I o tom s Katherine Kastner mluvila ve Vizitce Markéta Kaňková.

Eva Koťátková, Anna Hulačová, Dominik Lang, Zbyněk Baladrán, Dalibor Chatrný či Zorka Ságlová – to je jen několik jmen ze silného seznamu umělců napříč generacemi, které zastupuje žižkovská galerie Hunt Kastner. Jeden z prvních podniků tohoto typu u nás založila v roce 2007 dvojice kamarádek Camille Hunt – Katherine Kastner, jež spojila nespokojenost s prací v pražské galerii Futura. Obě ženy měly konkrétní cíl a na tehdejším směřování se toho dodnes příliš nezměnilo. „Od začátku nám bylo jasné, že Česká republika je malý trh a že musíme jít s umělci ven,“ vysvětluje, proč hned po založení galerie vyvážely „své“ výtvarníky na zahraničí veletrhy.

Dominik Lang, Bone Collectors, 2015, hunt kastner

Zkušenosti s provozem soukromé galerie neměla Katherine Kastner coby někdejší ekonomka v bance a pozdější zaměstnankyně neziskového sektoru žádné. Záhy ale zjistila, jak to na veletrzích funguje. „Přijedete třeba do Basileje. To je malé město, ale v červnu se tam na festival sjede celý svět. K dispozici máte prostor velký dvacet metrů čtverečních, ale zastaví se u vás ředitelé galerií, kurátoři, umělci, kritici. Všichni mají zájem vědět, co se u nás na výtvarné scéně děje,“ vysvětluje. Výsledky se samozřejmě dostavily a stále dostavují, například Eva Koťátková, dlouhodobě jedna z nejúspěšnějších tuzemských umělkyň se silně vyvinutým smyslem pro empatii, měla v roce 2019 výstavu na bienále v Instanbulu.

V přízni je i rodina Čapkova

Katherine Kastner pochází z rodiny s dramatickým osudem, a jak říká, měla velké štěstí na silné ženy. Prababičkou Katherine byla spisovatelka Helena Čapková, sestra Karla a Josefa. Maminka zase před komunistickým režimem utekla přes Rakousko a Anglii do Ameriky. Tam se Katherine narodila, do Československa se ale dostala několikrát ještě před rokem 1989.

Výstava Zorka Ságlová, Bílá, galerie Hunt Kastner Artworks

Jako malá tu byla na pohřbu dědečka, o deset let později se v Praze zastavila během studií v Paříži, na Prahu nezapomínala ani v době svého pobytu ve Vídni. „Když přišla revoluce, chtěla jsem být u transformace české společnosti,“ konstatuje. Během svých předrevolučních návštěv se vídala s umělci, kteří neměli šanci vystavovat a tvořili jen z vnitřní potřeby. I proto jí založení soukromé galerie o mnoho let později dávalo smysl. Prvními umělci prezentovanými v zahraničí byli Josef Bolf a Tomáš Vaněk, dnes má galerie v portfoliu mix umělců střední a starší generace. Radost ale Katherine Kastner dělají i nejmladší jména. Ve Vizitce zmínila tři ženské umělkyně Marii Tučkovou, Valentýnu Janů a Marii Lukáčovou. Na jejich práci si cení zejména silné sociální angažovanosti, která ovšem nabízí naději. Tu vnímá v době války na Ukrajině jako vzácnou komoditu.

Spustit audio

Související